• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeskydd till gasolplattorna

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Vår husbil har som så många andra ett värmeskydd i metall. I vårt fall fäller man upp en glaslucka och kan sedan fälla en metallskiva åt sidan för att skydda väggen från alltför stark värmestrålning. I alla fall är det tänkt så. Detta skydd har mer än en gång lossnat från sina limmade fästen och vi förvarar den numera löst. De få gånger den har suttit fast har den skramlat rejält på sin plats mellan glasluckan och plattorna. Jag har sett att det finns en bra lösning på nyare husbilar. En glas eller plexi? skiva som skruvas fast i väggen och ersätter metallskivan. Någon som vet var man kan inhandla en sådan? Eller vad det är för material och om man i så fall själv kan passa in och montera en sådan.
Hälsningar
Lennart
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Värmeskydd till gasolplattorna

På vår Pilote sitter det en glasskiva som är fastskruvad med två specialskruvar (skruv + hylsa + täckbricka) som gör att det blir ett mellanrum mellan glasskiva och vägg.
Du kan höra med Provia Mobil AB Hälsingborg tel 042-381250 om storlekar, pris osv.

Bigge
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Värmeskydd till gasolplattorna

Vårat aluminiumskydd lossnade också första gången vi akulle använda spisen.
Jag limmade det men det föll av igen. Troligen ligger problemet i att dom plastbitar som man ska limma mot glaset är tillverkade av polyeten vilket har en något "fet" yta.
Jag tog en kniv och skrapade bort gamla limrester och ruggade även upp ytan med kniven. Tog också bort gammalt lim på glasluckan Tog sen T-sprit och tvättade på alla ytor som skulle limmas. Limmade med snabblim, IS-lim, (Isocyanoacrylat) av gel-typ. Det har faktiskt suttit sen dess.
Skulle det lossna igen tänker jag testa med epoxylim innan jag nästan ger upp.
En annan idé jag har är att klippa till en aluminiumplåt i passande storlek som man skruvar fast plastpluttarna på bakifrån, försänkta hål och skruvar så det blir plant på baksidan. Sedan kan man limma fast aluminiumplåten på glaset och får då en betydligt starkare limmning.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Värmeskydd till gasolplattorna

Go middag
Gå till en glasmästare så fixar han en glaskiva efter mått som han slipar kanterna på, han har även fästen för väggmontage.
Gjorde detta förra året pga samma anledning o det kostade en dryg hundring.
Hejs
Claes 105
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Värmeskydd till gasolplattorna

Hej!

Du kan även gå till plåtslagarn så fixar han till en rostfri plåt som du sedan fäster med dubbelhäftande tejp. Gjorde så i min båt som jag hade i 17 år å den sitter förmodligen kvar ännu.
Hälsningar Bill
 
Toppen