• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmereglaget

F

F.d. 24784

Guest
Bilen Knaus T595 på Fiat 2.5TDI chassi född 1996.
Värmereglaget där man väljer om det skall blåsa ur defrostern, från instrumentbrädan eller på fötterna verkar inte vilja vara med.
Den blåser alltid från ventilerna på instrumentbrädan.
Det räcker förståss under sommaren då bilen körs, men jag brukar vilja ha fotvärme.

Någon som mekat med detta system?

Misstänker att det är vacumreglerat, dvs som på de flesta personbilar.
Jag har letat efter en vacumslang som går från motor genom brandväggen, men ser ingen.
En del jobb att plocka isär instrumentbrädan så det vore kul med något tips?


de
Roy
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Värmereglaget

Verkligen ingen som mekat med värmereglagen?

de
Roy
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Värmereglaget

Trots att jag skaffat servicehandbok från Russels och en Tysk variant finns inte ett ord om ens hur man öppnar instrumentbrädan och kommer åt värmereglagen.
Hör att fläkten gnisslar lite och tänkte att man kulle smörja fläktmotorn innan den blir förstörd.
Får väl försöka skruva isär instumentpanelen på eget bevåg och felsöka och hitta fram

Ingen som har kommit åt fläkten? Eller har en sprängskiss på instrumentbrädan?

Bilen en FIat Ducato 1996 2.5TDI KNAUS husbil

de
Roy
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Värmereglaget

Fläkten sitter med tre st skruvar nedanför handsfacket och är lätt att komma åt!
Reglagen fungerar manuellt med vajrar!
Tom
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Värmereglaget

Ok om fläkt och reflage.
Läge att försöka ta ur fläkten och smörja om glidlagren.

Vad jag har som inte funkar är funktionsväljaren för värmen, eller luftflödet, dvs omkopplaren för luft upp, ner, rakt fram, på fötterna eller defroster etc.
Den gör ingen skillnad utan all luft kommer rakt fram från instrumentbrädan, och jag fryser om fötterna.

På personbilar kan denna omkoppling ske med små vacummotorer, eller kolvar.
Det är för det här jag söke hjälp.

de
Roy
 
Toppen