• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeproblem

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Jag har en Kabe Travelmaster ET, 2016:a med Aldepanna. Mitt problem är att Pannan går men värmen sprider sig bara i halva bilen. På vänster sida kommer värmen för fullt men på höger sida är det dött.
Är det någon som upplevt samma sak, eller har tankar om vad som kan vara felet. Jag fick vid säsongens början fylla på Glykol, ca 1,5 liter. Jag har luftat efter konstens (instruktionsbokens) alla regler.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det är besvärligt att lufta systemet helt
Leta reda på samtliga luftningsnipplar
Med husvagn kan man höja och sänka framändan för att få det att funka
Hitta någonstans det är brant och ställ bilen omväxlande i nerför och uppförbacke
Lycka till - det går till slut
Leta först reda på var det läcker
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Vi hade samma problem för några år sedan. Lät byta all glykolblandning och då fann mekanikern många fler luftningsnipplar än vad vi hittat. Han fick sedan i ett par liter mer än vad han fått ut. Vätskan ska bytas vert 5:e år, vi bytte efter 10 år.
Efter detta har värmaren funkat perfekt.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar dig att åka till Alde i Färlöv tyvärr en bit att åka men det går kanske att planera det med husbilsresa, dom har en ställplats man får låna med el.
Jag har gjort detta på våran husbil när 5 årsintervaller inföll, jag hade tidigare problem med att det bubblade i expansionskärlet när vi var ute och pannan fick arbeta + att jag inte tyckte dom främre radiatorerna inte blev så varma. Efter bytet så tycker jag att det fungerar mycket bättre inget hörs från expansionskärlet.
Alde i Färlöv är proffs på detta.
Christer
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag har en Kabe Travelmaster ET, 2016:a med Aldepanna. Mitt problem är att Pannan går men värmen sprider sig bara i halva bilen. På vänster sida kommer värmen för fullt men på höger sida är det dött.
Är det någon som upplevt samma sak, eller har tankar om vad som kan vara felet. Jag fick vid säsongens början fylla på Glykol, ca 1,5 liter. Jag har luftat efter konstens (instruktionsbokens) alla regler.
Du måste leta upp läckaget annars kommer problemet tillbaka direkt, 1,5 liter är ganska mycket, i övrigt leta upp alla luftningsnipplar, många, även elementen i dubbelgolvet
Lennart
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Jag har efter påfyllnaden inte noterat något läckage i form av pölar under bilen eller sjunkande nivåer i expantionskärlet. Det har nu gått 3 dagar.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Kolla slangarna mellan kaminerna och där rören har nivåskilnader min dotters o mågs kabe från 2012 läckte slangarna svettades ej slangklämmorna fick byta alla slangar och ta ner alla kaminer o lyfta golvet under bordet där fans också skarvar +att en regel stog på en slang så värmeslingan under bordet blev aldrig varm bilen har stått med full värme hela vintern +osonbehandlas flera gånger nu är det så att dom ksn använda den igen
 
Toppen