• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värmeproblem!

F

F.d. 30043

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 1,2
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,2 TDI
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Baron
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Värme
Hej!

Vi har problem med värmen i bilen. Kretskortet har blivit bytt, men det hjälpte ej. Det verkar som överhettningsskyddet på pannan skulle vara för känslig. Pannan finns under sängen, när man lyfter upp sängen fungerar pannan, men genast man lägger ner sängen så slår pannan ifrån och strömmen bryts. Inga felkoder syns. Har någon hört om liknande problem? H. Elnagh11

F

F.d. 55395

Guest
Hej. mitt svar har kanske inte så mycket med ditt problematt göra men en tanke om saker o tings rätta placering. Vår första husbil var elnag 561 det första jag fick göra var att flytta term.staten placerad i garderoben ut i rummet vad den gjorde i garderoben fick jag ej någon förklaring på. HÄLSN.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Kolla så att inte någon av "värmeslangarna" från värmaren har lossnat och släpper ut en stor del av värmen under sängen. Detta har hänt mig på två bilar. Gav hög värme under sängen.

nilsove

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
2802
Medlemskap
2024
Vi har oxå en ny husbil Dethleff 7150 med pannan under dubbelsängen. Vi var gladeligen på väg ner till Spanien för att stanna över vintern!! Men kom inte längre än till Frankrike där började vår Trumapanna Combi att spöka. Vi tog oss tillbaka till Tyskland för att få hjälp!! Man bytte kretskort och reglage men efter ett dygn pajade värmen igen varpå vi vände tillbaka hem igen . Nu står bilen hos handlaren i Kalmar för rep. Får väl se när vi kommer iväg igen?? Hoppas innan snön kommer!!!! Vår panna visade felkod 26 vilket innebär att det kan vara problem med huvudfläkten oxå.:

Nils-Ove

F

F.d. 5333

Guest
nilsove skrev:
Vi har oxå en ny husbil Dethleff 7150 med pannan under dubbelsängen. Vi var gladeligen på väg ner till Spanien för att stanna över vintern!! Men kom inte längre än till Frankrike där började vår Trumapanna Combi att spöka. Vi tog oss tillbaka till Tyskland för att få hjälp!! Man bytte kretskort och reglage men efter ett dygn pajade värmen igen varpå vi vände tillbaka hem igen . Nu står bilen hos handlaren i Kalmar för rep. Får väl se när vi kommer iväg igen?? Hoppas innan snön kommer!!!! Vår panna visade felkod 26 vilket innebär att det kan vara problem med huvudfläkten oxå.:

Nils-Ove

Finns något liknande på MHC forum tror rubriken är "Liten men naggande god” där en signatur har prob. med truman

tommya

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
7112
Medlemskap
2025
Hej hade också problem med pannan,var den är placerad har ingen betydelse,utan det finns tydligen ett antal måndags truma pannor som är ute,det var inte lönt att repa i mitt fall utan den byttes ut,garanti gällde i detta fallet nu utan problem.
Mvh
Tommy 7112
Skillinge

nilsove

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
2802
Medlemskap
2024
tommya skrev:
Hej hade också problem med pannan,var den är placerad har ingen betydelse,utan det finns tydligen ett antal måndags truma pannor som är ute,det var inte lönt att repa i mitt fall utan den byttes ut,garanti gällde i detta fallet nu utan problem.
Mvh
Tommy 7112
Skillinge

Hej Tommy!

Vilken panna har du i din bil?

MVH
Nilsove 2802
Sölvesborg

F

F.d. 55395

Guest
Elnagh 11 du har fått flera svar på ditt värmeproblemsinlägg men du är helt tyst inget gensvar inget tack ingetting du läser kanske inte svaren då behöver vi ju inte skicka svar till dig. hälsn.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
ahusknut skrev:
Elnagh 11 du har fått flera svar på ditt värmeproblemsinlägg men du är helt tyst inget gensvar inget tack ingetting du läser kanske inte svaren då behöver vi ju inte skicka svar till dig. hälsn.

Det kan ju vara så att Elnagh 11 har annat att göra, det lackar mot jul med allt vad det innebär t.ex. Man behöver inte vara spydig bara för att man inte får någon respons på sitt inlägg/svar. Respektera din klubbkompis som trots allt söker ett svar på detta eminenta forum. Han har säkert en anledning till att det dröjer.

God Jul o Gott Nytt År

Roland o Ingegerd

F

F.d. 30043

Guest
Gott Nytt År!

Jag har inte svarat därför att vi har haft bilen på 3 olika verkstäder och de har inte hittat något direkt fel fastän värmen inte fungerar.
Nu först börjar det hända något. De har kollat igenom allt och skyllt på än det ena och än det andra, men idag ska de byta kretskortet andra gången så nu hoppas vi att det börjar fungera!!!:

F

F.d. 30043

Guest
Hej igen!

Nu kom vi hem från verkstaden med husbilen, kretskortet bytt, men hjälpte ej!
Motorn till värmefläkten byttes och ingen förbättring!
Pannan kopplades direkt till ett batteri genom att strömmen blev svagare
periodvis, då kom en felkod fram att kabeln till förbränningsmotorn är felaktig så nu är den beställd och ska bytas!
Vi har en mycket envis och duktig montör nu på TREDJE VERKSTADEN så vi hoppas verkligen att det lyckas nu!!!!

Vinterhälsningar och tack till er alla!

F

F.d. 30043

Guest
Hej!

Fläkten på pannan är bytt, men det blev ingen förändring.
Kabelhärvan byttes mellan kretskortet och fläktmotorn och brännhuvudet och nu fungerar det!

Toppen