• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

värmeproblem i motorn

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Chausson
Husbilsmodell: Welcome 80
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Kylsystem
Vattnet går baklänges, alltså den släpper ut varmt vatten till kylaren i den undre slangen.
Inte genom termostaten. Det blir full värme till elementen, men inget i motorn, den stannar alltså inte kvar där utan går ut i kylar`n fel väg.
Är det någon som har haft samma problem?
 
F

F.d. 29925

Guest
Låter sannerligen mysko. Jag skulle nog prova med att blockera tilförseln till elementen.
Kan vara så enkelt att vattentempen inte når upp till termostens öppningstemperatur eller att denna kanske är sönder.
(kan även vara orsakad av en cikulationspunp till elementen)
 
F

F.d. 3297

Guest
Av din fordonsbeteckning ser jag att du har en Diesel-
motor.
Misstänker att någon försökt "byta till vintertermostat"
och av misstag/okunskap fått tag på en termostat
avsedd för en Otto-motor!

För Otto-motorer (lär gå på bensin) så ligger tempen
på c:a plus 90 -98 Celcius med högre temp under vintern.

En Diesel trivs på lägre temp! C:a plus 70 - 80 Celcius,
den tempen kan kännas både varm och het i ett kupé-
element.

Tappa ur kylvätskan (i ett antal hinkar, glykolen är ju dyr!)
och skruva loss vattenpumpens övre anslutning, där brukar
termostaten sitta.
Ovanpå den, på ytterringen, brukar öppningstemp vara instansad.

Om du är osäker så ta med dig termostaten till närmsta OK/Q8 så
kan de säkert utläsa "hieroglyferna", även om dom kanske inte har
just den termostat du söker.

Lycka till!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Om termostaten har fastnat i stängt läge cirkulerar vattnet bara genom elementet. Att det går i motsatt riktning är inte troligt. När det är så här kallt räcker elementets capacitet för att kyla motorn så den inte blir överhettad. En diesel ger inte ifrån sig lika mycket värme som en bensinare.
Ta bort termostaten ock koka den i en gryta med vatten så ser du om den öppnar. Har du t ex en ugnstermometer eller dyligt kan du också se när den öppnar, om den nu gör det.
Att undre kylarslangen blir varn beror förmodligen på att kylarvätskan leder värmen utan att den cirkulerar.
 
Toppen