• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmegolv Iteneo DB 740 2016

Her&Hei

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Motala
HBK-Nr
10745
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har köpt en Iteneo DB 740 2016. Vi köpt bilen med uppgiften om att värmegolvet var ur funktion och inte kunde lagas. Vi har sökt i bilens olika dokument men inte hittat detaljinformation.
Vet någon hur detta värmegolv är konstruerat El ? Vatten ? Gas ? Varför skulle det inte kunna repareras ?

Tacksam för all info
Herbert b& Heidi
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Kan ingen om värmegolv, men kanske kan det vara en "elslinga" som ligger under den vanliga golvmattan och att golvmattan i sin tur ligger under all inredningen? Då är det väl inte omöjligt att reparera, men frågan är om det är värt priset/arbetsinsatsen? Bara en vild gissning till varför man sagt att det inte kunde lagas.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har haft olika golvvärme i tidigare bilar. Vi har haft elektrisk, vi har haft vattenburen, men i vår nuvarande bil har vi ingen golvvärme. Vi hade möjligen tänkt komplettera, men vi saknar det faktiskt inte. Är det riktigt kallt gäller inneskor och/eller lite tjockare sockor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har haft olika golvvärme i tidigare bilar. Vi har haft elektrisk, vi har haft vattenburen, men i vår nuvarande bil har vi ingen golvvärme. Vi hade möjligen tänkt komplettera, men vi saknar det faktiskt inte. Är det riktigt kallt gäller inneskor och/eller lite tjockare sockor.
Och bra mattor! :)
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har köpt en Iteneo DB 740 2016. Vi köpt bilen med uppgiften om att värmegolvet var ur funktion och inte kunde lagas. Vi har sökt i bilens olika dokument men inte hittat detaljinformation.
Vet någon hur detta värmegolv är konstruerat El ? Vatten ? Gas ? Varför skulle det inte kunna repareras ?

Tacksam för all info
Herbert b& Heidi
Hej
I min Rapido är det en folie som ligger mellan mattan och boarden (skivan som vilar på isoleringen). Värmeslingan drivs via en transformator 230/48V.
Jag vet inte om folien är limmad mot matta och board, och då kan det vara knepigt att laga.
Om det är värt besväret att riva ut mattan och förmodligen behöva byta den, då den gissningsvis inte går att få ut hel kan bara den som vill försöka besluta. Annars finns det ny folie att köpa på Camping4U. golvvarmematta-48v.html
Kolla med en Ohm mätare vid transformatorns 48V sida om folien är hel, eller om det är transformatorn eller dess matning som är kass.
 

Her&Hei

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Motala
HBK-Nr
10745
Medlemskap
2024
Hej
I min Rapido är det en folie som ligger mellan mattan och boarden (skivan som vilar på isoleringen). Värmeslingan drivs via en transformator 230/48V.
Jag vet inte om folien är limmad mot matta och board, och då kan det vara knepigt att laga.
Om det är värt besväret att riva ut mattan och förmodligen behöva byta den, då den gissningsvis inte går att få ut hel kan bara den som vill försöka besluta. Annars finns det ny folie att köpa på Camping4U. golvvarmematta-48v.html
Kolla med en Ohm mätare vid transformatorns 48V sida om folien är hel, eller om det är transformatorn eller dess matning som är kass.
Ok, tack för bra info. Då det är väldigt knapphändig info om bilens elinstallation så skrev jag till Rapido för att få ett kopplingsschema på bilens el.
Det förlåt uttrycket sket sig, j...la fransmän
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fått höra av husbilsförsäljare att LMC nästan är ensam med sitt golvvärmesystem. Stämmer det? I min LMC fungerar det mkt. bra.

Vet inte hur LMC's system är uppbyggt, däremot är LMC Hymer's "testmärke" där brukar deras nya ideer komma först för utprovning. Så är det något bra så dyker det troligen upp senare i Hymer.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Vet inte hur LMC's system är uppbyggt, däremot är LMC Hymer's "testmärke" där brukar deras nya ideer komma först för utprovning. Så är det något bra så dyker det troligen upp senare i Hymer.
Hej
Hade en LMC helintegrerad årsmodell 2014 för några år sedan.
Den hade en vattenburen golvvärme fram, som drevs av renodlad elpanna ( tror att det var Truma i fabrikat)
Utöver det så fanns där en Truma luftburen Combi 6E.
Funkade helt perfekt, tror det var den enda tillverkaren med detta upplägg.
För det mesta körde man bara golvslingan när man stod på elstolpe.
Svalt och gott där bak, när man sov. Och varmt och gott på golvet fram.
Hade aldrig sålt den, om inte garaget hade varit så lågt ( queenbädd) så tyvärr gick där inte in några normalstora cyklar.
Fattar inte att flera tillverkare kör den här lösningen, men förmodligen är det för dyrt att ha 2 värmesystem.

Men jag tror ju inte att Iteneo har denna lösning, utan det är nog snarare värmefolie som ligger under plastmattan.

Mvh Per
 
Toppen