• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

värmefläkten går inte

U

ulfnson

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 2007
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,3 JTD 120 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: RollerTeam
Husbilsmodell: Kyros 2
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Värmefläkten på vår husbil började strula. Gick på några olika hastighetslägen en kortare stund sedan dog den. den gav kyla via AC under tiden som den gick så min slutsats är att AC systemet funkar. Just nu finns ingen kylning och ingen drift av fläkten. Allt annat i fordonet fungerar.
Har bytt regleringsmotståndet, (nytt), testat fläkten som är ua. Inga säkringar trasiga, varken på batteriet, i kupén eller i motorrummet. Ingen ström fram till fläkten. Undrar nu om det kan vara ett relä någonstans eller vad??

Ulf Nilsson
Bollnäs
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Kanske dags att kolla om själva vredet har brunnit ?

AC:n går bara om fläkten går vad jag begriper.

Eftersom 4 läget var det som gav upp först och därefter de andra lägena verkar det allt mer som att vredet gett upp.

Enligt första elschemat så jordas fläkten via de olika lägena på vredet.

Den kabeln som går från fläkten till vredet är jord medan fläktens andra kabel som går till reläet är plusmatning, så den har ständig plusmatning när reläet är draget och farten regleras med motstånden( vredet ) på jord-/minussidan.

Det är vad jag begriper av elschemat.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Lite långsökt, men läste på ett engelskt forum där fläkten slutade fungera, först på 4:n därefter de andra lägena, visade sig vara kontakten till hastighetsväljaren som lossnat, bara att trycka dit den så fungerade fläkten igen.

Nåt så här ser väljaren ut ( står resistor ? ):

http://www.ebay.co.uk/itm/CITROEN-J...deced0b&pid=100005&rk=3&rkt=6&sd=301879142432

Skulle det inre bli överhettat så kan man nog tänka sig att det blir glapp inuti vredet.
 
U

ulfnson

Guest
EPersson skrev:
Hej!

Både vanliga kylfläkten o AC-kylfläkten styrs av ECU (motorstyrningen) de styrs av varsitt relä som har konstant ström. Spolen styrs på minussidan från ECU.

Det är inte så att det runnit in vatten vid framrutan ned på el-grejorna?

Hej!
Nu har jag löst bekymren med husbilen. Bytte potentiometern i vredet till fläkten. Det hade brunnit! Samma sak med säkringsboxen i motorrummet. En ny potentiometern/vred för 300sek och "ny" beg säkringsbox, ( 700 SEK), som också kortslutits och brunnit! Märkligt att ingen säkring gått?? Nu funkar allt igen! Mycket jobb, men relativt låg kostnad!
Tack ändå för din hjälp!
/Ulf
 
Toppen