• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmefläkt

F

F.d. 50334

Guest
Funderar på att köpa en värmefläkt att ha i husbilen ,Elnagh 660 SL, som komplement till den luftburna värmen, vid behov. Effekten på värmaren är 1000/2000 W.
Vad bör jag tänka på när jag använder den ?

Med vänlig hälsning, Ulf
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Värmefläkt

Eftersom det är 1000/2000 W är det knappast en kupevärmare och då är det viktigt med avstånd till omgivningen. Placering så den inte kan välta m.m.

Övertäckning behöver man kanske inte ens nämna..


/M
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Värmefläkt

Varför inte 1 eller 2 mindre oljeelement i stället?
Tystare och inte lika brandfarliga. Ström behöver
du ialla fall. Det finns de som inte kräver mer än 500 w.
/ Frank
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Värmefläkt

Tack för svar . Jag har läst artikeln och kom fram till en som heter Anslut , som var mest effektiv och billigast. Det enda negativa var bullernivån , men eftersom jag använder hörapparater och tar av dom när jag sover så tror jag inte det är ett problem för mig.
Är inte oljeelementen större och tyngre ?
Fler synpunkter ?
Ulf
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Sv: Värmefläkt

Har en Norsk som är tystgående köpt på Husvangs Svenson i Lidköping för ett par år sen två efektlägen 800-1200 w har kört på det lägsta räckt till ett par minusgrader ca 300:- har ja för mig? 499:-enligt hemsidan.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Värmefläkt

Toppolacamper

Om du står i valet mellan fläkt & element så förordar jag fläkt. En fläkt blåser varmluft som har lättare för att sprida sig i HB'n i motsats till ett element som strålar ut värmen. Fläkten värmer därför upp HB'n snabbare. En bra fläkt är denna Byggfläkt 2 kW - Jula AB (den har ett högre luftflöde än en kupefläkt) som jag själv använder. Vid användning står den framme i hytten mellan stolarna. Inte världens snyggaste men billig & effektiv. Jag har den i ett skåp när den inte används & ljudnivån är inte värre än andra kupefläktar. Priset är 199:- men löser du gratis medlemsskap i JulaClub på plats så får du den för 169:-.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Värmefläkt

Hej
Jag har under ganska många år använt elfläktar i husvagnsförtält och på senare år som vintervärmare i husbil. Min erfarenhet är att den bästa fläkten är den norska fläkt som säljs av Husvagnsvensson i Lidköping. Den finns också hos elgiganten men är då dyrare.
Den stora fördrlen är att den är mycket tyst och blåser en storluftvolym. Den är också rejält byggd, mest i metall samt går att demontera och laga och rengöra. Den ser kanske litet gammalmodig ut och har troligen varit likadan i många år vilket borgar för kvalitet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.773
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmefläkt

Absolut, värmen kommer ju inte in i skåp, till vattentankar, vattenledningar, pumpar o.s.v. så de kommer ju att frysa om det är vinter. Sedan behöver ju fukt ventileras bort i alla utrymmen, det sker ju inte om inte pannan är igång!
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Värmefläkt

Vet inte hur många värmare vi köpt nu och dom åker alltid ut efter ett par nätter. Dom billiga varianterna är väl bra just för att dom är billiga, något övrigt positivt har jag svårt att se med dom förutom att de kan värma upp mitt garage om så behövdes.

Till slut så tog jag mig i kragen och köpte en ecomat2000, kostar pengar men värd varenda krona jämfört med 500kr varianterna.
Tyst, oerhört tyst. Steglös värme, och den håller jämn temp, inte som andra billigare varianter där tempen diffar mellan 18-23 pga av simpel termostat. Liten i sin storlek, lättpackad i en låda eller stuvutrymme.
Så för min del så är det både slutfunderat och sluthandlat numera, det räcker med en ecomat2000......
 
Toppen