• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värmefläkt i dubbelgolvet

K

Kalabra

Guest
Jag har sökt lite bland trådarna men hittar inget bra så jag postar ett nytt inlägg med min fråga.
Är det någon som har erfarenhet av att montera en värmefläkt (upptill 2000W) i utrymmet under golvet (har ca 4dm mellan chassi och golvet på bodelen) och vilken effekt har den på temperaturen i bodelen?
Jag har alltså inga planer på att dra upp kanaler utan mer låta det sippra upp där det finns öppningar. Kör man den tillräcklig länge bör väl golvet värmas upp och stråla uppåt också.
Syftet skulle främst vara att "avlasta" gasolvärmaren med några grader och minska förbrukningen.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Värmefläkt i dubbelgolvet

Självklart så borde det funka! Lite förluster neråt blir det ju men absolut varma och goa golv! Smart!
Vi har samma tänk i våran villa! Vi har fjärrvärme som uppvärmning med dess för och nackdelar:oops:
Så vi har satt en kraftig Luft/luft värmepump i gillestugan i källaren och det blev en riktig fullträff!
Värmer och ser till att vi har en bra luftfuktighet i källaren, samt att den värmer upp betonggolvet upp till bottenplanet. Sen så sipprar ju det upp värme via den öppna källartrappan så att totalkostnaden för uppvärmning har sänkts drastiskt totallt. Detta trots att vi nu har 22 grader i hela källarplanet!

Så visst 2000W i dubbelgolvet i en husbil vore nog mumma det:), sen gäller det ju att det är duktigt säkrat i "stolpen", helst om elpatron slår på samtidigt;)

Bra tänkt!

F

F.d. 50078

Guest

Värmefläktar i dubbelgolv är helt perfekt! Jag har under många år provat detta med gott resultat,har fast monterat en fram å en i bakre delen av undergolvet som jag manövererar med kontakter i bodelen Viktigt är att man har fläktar som är självreglerande så att dom inte blir överhettade satsa på bra märke å kvalité Mina är på 600 w styck håller en behaglig och jämn golvvärme! Se till att få säkra cupevärmare som inte kan överhettas !! Lycka till!

K

Kalabra

Guest
Tack för intressanta svar!
Har ni som använder fläktar i dubbelgolvet några extra öppningar upp till bodelen eller är det golvets värme tillsammans med det som sipprar igenom som gör jobbet?

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej, när jag var nere i Aulendorf och träffade Jan på Carthagofabriken sa han, när du har Truma stäng alla ventiler och låt all värme gå genom golvet, om golvet är varmt blir hela bilen varm, alltså för skönare golvvärme, stäng utblåsen.
Bosse

Toppen