• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme

Inga ek

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Skinnskatteberg
Hej har en alde compact 3010. Vi får riktigt hett vatten men ingen. Är på väg högt upp i norrland så det blir kallt på natten. Finns det någon som har ett tips på vad felet kan vara? Tacksam för hjälp. Mvh Inga
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej! Jag förutsätter att du har glykolblandning i systemet och att nivån i i expansionskärlet är OK. Likaså att du har aktiverat värme med en lagom önskad innertemperatur i kontrollpanelen. Låter då som om cirkulationspumpen inte fungerar eller om du har luft i radiatorsystemet som hindrar cirkulation. Cirkulationspumpen sitter antingen i expansionskärlet och kan enkelt enkelt kontrolleras genom att man ser om vattnet det 'rör sig' kring pumpen. Om osäkert kan man skruva av locket , lyfta upp pumpen något och lyssna och se om det snurrar och skvätter. Eller så sitter cirkulationspumpen vid värmaren. Den är inte lika enkel att kontrollera då den är ganska tyst. Alde har väldigt bra användar- och servicemanualer som jag bifogar. Den senare tyvärr inte på svenska dock. Eftersom du har värme är själva värmaren antagligen ok och felet ligger utanför. Om du inte löser problemet så kontakta Alde per telefon. Dom är väldigt hjälpsamma.
Lycka till
Claes
 

Bilagor

  • snabbguide-for-alde-manoverpanel-3010.pdf
    887 KB · Visningar: 16
  • alde_3010_service.pdf
    580,2 KB · Visningar: 11
  • v-3010-01-rev-1315-bruks-installationsanvisning-compact-3010.pdf
    3 MB · Visningar: 6

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Ring till ALDE;s servicetelefon när du står vid värmaren (044 – 71270) dom brukar kunna prata både värmaren och dig till rätta.
 

Inga ek

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Skinnskatteberg
Hej! Jag förutsätter att du har glykolblandning i systemet och att nivån i i expansionskärlet är OK. Likaså att du har aktiverat värme med en lagom önskad innertemperatur i kontrollpanelen. Låter då som om cirkulationspumpen inte fungerar eller om du har luft i radiatorsystemet som hindrar cirkulation. Cirkulationspumpen sitter antingen i expansionskärlet och kan enkelt enkelt kontrolleras genom att man ser om vattnet det 'rör sig' kring pumpen. Om osäkert kan man skruva av locket , lyfta upp pumpen något och lyssna och se om det snurrar och skvätter. Eller så sitter cirkulationspumpen vid värmaren. Den är inte lika enkel att kontrollera då den är ganska tyst. Alde har väldigt bra användar- och servicemanualer som jag bifogar. Den senare tyvärr inte på svenska dock. Eftersom du har värme är själva värmaren antagligen ok och felet ligger utanför. Om du inte löser problemet så kontakta Alde per telefon. Dom är väldigt hjälpsamma.
Lycka till
Claes
Tack snälla för tips. Vi har varit uppe i Stekenjokk och där fanns ingen mottagning så vi har inte kunnat kolla telefonen förrän nu. Ska kolla när vi stannar
 
Toppen