• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

värme

Baggen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
34479
Medlemskap
2025
Hej. Har en Pilot 720 -08. När jag kör värme så blåser det bara ut framtill, bak så bara blåser det bara utan värme. När jag kör AC så blåser det kallt bara baktill. Hur får man till att det blåser varmt i hela bilen.
mvh/Larsa
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När du kör är det "vanliga" att värmen från motorn kommer ut fram.
Att du får ut kyla bak från bilens AC bak är "ovanligt", det borde också bara komma ut fram i hyttens originalutblås.

Att få motorn att värma i alla utblås kräver ofta en värmeväxlare som växlar över motorns värme till ett vattenburet system (vanligast) eller med varmeväxlare+fläkt i ett luftburet system.
Kanske har du en extra fläkt monterad som måste startas (?)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej. Har en Pilot 720 -08. När jag kör värme så blåser det bara ut framtill, bak så bara blåser det bara utan värme. När jag kör AC så blåser det kallt bara baktill. Hur får man till att det blåser varmt i hela bilen.
mvh/Larsa
Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag funderar dock som följer. När du kör med bilen så kommer värmen från motorns överskottsvärme och då kommer den in genom bilens vanliga värmesystem och det är genom de vanliga värmeutsläppen i hytten. För att få värme i husbilens bodel så krävs en värmeväxlare. Om bilen har vattenburen värme så brukar det finnas en pump som du måste slå på för att radiatorerna i bilen ska funka och värma hela utrymmet.

Eftersom du skriver "blåser" så känns det som om du har luftburen värme och då måste du ha på gasolen och värmaren (Truma) för att det ska värma i hela bilen om du inte har en värmeväxlare med fläkt, som brukar sitta under en av framstolarna, men då blåser den ändå bara värme framifrån. Det skulle underlätta om du kunde lägga in en bild på manöverpanel för pannan och en bild på pannan.
 
Toppen