• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme med elpatron

Status
Stängd för vidare inlägg.

lasse2

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
13855
Medlemskap
2024
Har en liten fråga jag har en Burstner i710 har provat med värmen på el 2000w men det räcker inte till för att hålla värmen utetemp.har varierat från +3 till -5.Har fått köra med gasol också för att hålla cr:20 grader inne.Kan det vara fel på elpatron.
MVH Lasse
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Värme med elpatron

Om du har vattenburen värme så kan det bero på dålig cirkulation. Om du inte har bytt glykolvatten på flera år så kan det bero på det. Har du dessutom en värmeväxlare så finns passager som är mycket trånga. Berätta mer om ålder på systemet och vilken panna du har etc. etc.

Jag har snart 20 års erfarenhet av vattenburet värmesystem och hjälper dig gärna med tips och råd. Måste dock veta mer om ditt system.

// Alve
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Värme med elpatron

Så här har vi svarat ett antal gånger tidigare när liknande problem dykt upp här på forumet, och vi gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

lasse2

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
13855
Medlemskap
2024
Sv: Värme med elpatron

Har en Alde 3010 är från 2007. Vet ej om kylvätska är utbytt då jag köpte bilen förra året.Då jag enbart kör med gasol räcker det gott och väl till.
Det är stor gasolåtgång P11 räcker 2,5 dygn då det är cr:4 minus.Men det är rätt stor bil.
 
F

F.d. 25774

Guest
Sv: Värme med elpatron

Burstner i vissa modeller saknar luftspalter för tillräcklig bra sirkulation. Den är så dumt konstruerad att värmen stannar inne i skåp och under sittplatser. Du får ta hål utefter väggarna och i skåp för att värmen ska kunna cirkulera. Burstner är dåliga på detta.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Värme med elpatron

Om du har vattenburen värme så kan det bero på dålig cirkulation. Om du inte har bytt glykolvatten på flera år så kan det bero på det. Har du dessutom en värmeväxlare så finns passager som är mycket trånga. Berätta mer om ålder på systemet och vilken panna du har etc. etc.

Jag har snart 20 års erfarenhet av vattenburet värmesystem och hjälper dig gärna med tips och råd. Måste dock veta mer om ditt system.

// Alve
Varför påverkas värmen om gammalt glykolvatten ?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Värme med elpatron

Så här har vi svarat ett antal gånger tidigare när liknande problem dykt upp här på forumet, och vi gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Nåja, mycket hänger också på isoleringen. Närmare 5 cm hårdskum runt om och en lika bra isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset gör skillnad.
Jag ställde på i måndags och har haft elpatronen på med lägsta effekt (1 kW) sedan dess och termostaten håller en jämn temp på +20 i bodelen. Vi har förvisso ingen kyla i Jämtland denna vecka, någon minusgrad på nätterna och idag 1½ plusgrad.

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Värme med elpatron

Varför påverkas värmen om gammalt glykolvatten ?

Jag råkade ut för dålig cirkulation p.g.a. föroreningar i vattnet. Värmeväxlaren började troligen bromsa farten först. Värmeväxlaren har många kanaler för vattnet men också de smalaste. Gammalt glykolvatten i sig behöver inte betyda något men risken för föroreningar ökar med åldern.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Värme med elpatron

:wub:
Varför påverkas värmen om gammalt glykolvatten ?

Det undrar jag också! Vätskan i rören fungerar ju som värmebärare. Jag har mycket svårt att tro att "gammal glykol" skulle transportera värme sämre än ny. Glykolen har ju bara 2 funktioner som är frysskydd & korrosionsskydd, dessa försämras med tiden & skall därför bytas efter några år. Så här har jag för mej att det fungerar men jag kan ju ha fel.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Värme med elpatron

Har en Alde 3010 är från 2007. Vet ej om kylvätska är utbytt då jag köpte bilen förra året.Då jag enbart kör med gasol räcker det gott och väl till.
Det är stor gasolåtgång P11 räcker 2,5 dygn då det är cr:4 minus.Men det är rätt stor bil.

Eftersom det fungerar bra med gasoldrift (upp till 5,5 kW med propan), torde man kunna utesluta dålig cirkulation, bristfälliga luftspalter och liknande.

Att 2 kW inte räcker långt framgick av det svar en annan klubbmedlem fick från Alde, och som redovisades i en annan tråd för några veckor sedan.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Värme med elpatron

Eftersom det fungerar bra med gasoldrift (upp till 5,5 kW med propan), torde man kunna utesluta dålig cirkulation, bristfälliga luftspalter och liknande.

Att 2 kW inte räcker långt framgick av det svar en annan klubbmedlem fick från Alde, och som redovisades i en annan tråd för några veckor sedan.

Vilken tråd är det kan du länka till den?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Värme med elpatron

:wub:

Det undrar jag också! Vätskan i rören fungerar ju som värmebärare. Jag har mycket svårt att tro att "gammal glykol" skulle transportera värme sämre än ny. Glykolen har ju bara 2 funktioner som är frysskydd & korrosionsskydd, dessa försämras med tiden & skall därför bytas efter några år. Så här har jag för mej att det fungerar men jag kan ju ha fel.

Bennie

Vill minnas att man rekommenderar byte vartannat år. Jag hade nog inte bytt på 10 år då jag råkade ut för trög cirkulation.
:cool:
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Värme med elpatron

Gjorde ett test häromdagen.
Har en LMC Crouser663 2013 med Truma värme + golvvärme.
Startade Truman på el, 1,8 kW och inget annat. Ingenting för fönsterna i hytten.
Med utetemp +3 grd hade jag 14 grd efter en dag och efter ytterligare en 20 grd.
Verkar som utrymmet under golvet måste bli varm förs innan det blir varmt i bilen. Kanske inte den prioriteten man skulle vilja ha när man startar upp.
/Thomas
 

Andreas S

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17529
Medlemskap
2021
Sv: Värme med elpatron

Okej, här fick jag just svar på min fråga jag just la ut. Har precis blivit ägare till en Burstner IXEO 726. I den sitter en Truma Combi 6E.
Jag tycker den är trög och trött på elpatronen. Dåligt flås och jag får upp tempen till ca 14 grader (-3 ute nu)
Känns som det är svalare lägre fram i bilen.

Satte på elvärmen idag för att testa och lära känna grejerna. Tycker som sagt den är trött. Får väl ge det några dagar...

Kör jag däremot med gasol skickar det på bra flås direkt och värmen kommer omgående.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen