• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

värme i kupeen på husbilen

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
hej Upplever att värmen i husbilen inte är tillräcklig (den framme i kupen inte i bodelen ) fastän den står på 32 gr på displayen så är det mest ljummen värme som kommer från munstycken och fullt blås på fläkten på instrumentdelen fram i bilen. Även om arbetstemperaturen på motorn är i rätt nivå. har någon nåt tips om vad det kan vara. jag misstänker att det kan vara något med displayen i hytten. Skall ut och åka lite när tempen faller ner under noll och då behövs värmen i fram. tacksam för alla förslag vad det kan vara. Det är en ducato från 2014
mvh Ken
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Det är ju en lastbilshytt från början och då är ju inte utrymmet så stort. Nu ska den ju även värma upp bodelen. Och då räcker det inte till. Har satt på truman när det blir för kallt
förstår att det inte kan värma hela husbilen men det som kommer ur luftmunstycken är väldigt dåligt varmt tyvärr. Åkte idag med inställd temp på 30 gr , och då var det bara ljummen luft som kom från kupens luftmunstycken.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
förstår att det inte kan värma hela husbilen men det som kommer ur luftmunstycken är väldigt dåligt varmt tyvärr. Åkte idag med inställd temp på 30 gr , och då var det bara ljummen luft som kom från kupens luftmunstycken.
Vet du om motorn går upp i full temp. Så inte termostaten börjar ge sig
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
förstår att det inte kan värma hela husbilen men det som kommer ur luftmunstycken är väldigt dåligt varmt tyvärr. Åkte idag med inställd temp på 30 gr , och då var det bara ljummen luft som kom från kupens luftmunstycken.

termostaten är bytt under 2022 så tror inte det är problemet. tack för förslaget

Hur långt körde du och med vilken hastighet/belastning? Vilken temperatur är det på termostaten?
 
Senast ändrad:

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Om jag förstod rätt, så kör du fläkten på fullt?
Som fler redan påpekat, så är värmesystemet dimensionerat för en liten pick-up hytt. Med full fläkt så räcker helt enkelt inte elementet till för att värma upp luften mer än lite grann.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Jag har en helintregad 2013 och luftslangarna går på sidan ner och inflödet är dåligt. Det finns enl bild en bättre dragning så det kommer mer luft. Finns det värmeväxlare till bodelen tar det längre tid få värme fram. Bilden är på en en nyare Frankia som ändrat slangarna till framför.Tipset kom från en smålänning med frankia och bilden.

1607106788453 (1).png
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sänk hastigheten på fläkten! Du behöver inte så mycket friskluft under den kalla årstiden; den gör nytta då det är varmt.

Hade en halvintegrerad Hymer/Fiat 2012 och upplevde värmen som bra i den vid temperaturer runt 5 plusgrader. Körde fläkten på på första läget för det mesta.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
tack för alla bra svar och tips. jag har luftat värmesystemet och upplever nog att det är något lite bättre. Om jkag inte är nöjd med resultatet så har jag fått många bra förslag på åtgärd . Tackar allra ödmjukast för detta
Hur långt körde du och med vilken hastighet/belastning? Vilken temperatur är det på termostaten?
jag körde 10-15 mil och tempgivaren var uppe i mitten på mätaren vet ej vilken temp det innebär men kan tro att det är tillräckligt.
slangarna in i kupen var ordentligt varma. Idag har jag luftat systemet lite och tycker att det är lite bättre. Jag får kolla med termometer vilken temp som är i systemet.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Om jag förstod rätt, så kör du fläkten på fullt?
Som fler redan påpekat, så är värmesystemet dimensionerat för en liten pick-up hytt. Med full fläkt så räcker helt enkelt inte elementet till för att värma upp luften mer än lite grann.
var i Idre i januari i år och då var värmen ok i flera minusgrader ute men igår var det riktigt svalt och då var det ändå 4+. nu har jag fått många bra förslag vad det kan vara så jag jobbar vidare.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Sänk hastigheten på fläkten! Du behöver inte så mycket friskluft under den kalla årstiden; den gör nytta då det är varmt.

Hade en halvintegrerad Hymer/Fiat 2012 och upplevde värmen som bra i den vid temperaturer runt 5 plusgrader. Körde fläkten på på första läget för det mesta.
jag hade fläkten med låg hastighet och då fick vi ta på oss handskar. Jag jobbar vidare på alla bra svar jag har fått i tråden
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Något verkar galet med tempregleringen, full värme/fläkt och drifttemp. i motorn ska bli väldigt varm luft som man inte håller kvar handen i.

Har du testat att motionera värmereglaget?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Menar du att ändra luftblåset till fram alternativt fötter eller på rutan så har jag gjort detta några ggr
Nä temperatur-reglaget, men du kanske har digital inställning av temperatur (?)
Det borde ändå gå att "motionera" med min/max värde, något i det mekaniska kan kärva. Kolla gärna motortemp i grader samtidigt går bra med en enkel obd-läsare.
 
Toppen