GERPET
HBK Medlem
Om man ska ha värme på i husbilen under vintern när den inte används hur varmt ska man då ha???
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Lätt att det blir mycket kondens då.Så typ 10 grader som underhålls värme är inte bra?
Har det någon betydelse var man bor i landet? Jag bor i norra Skåne med stora temperatur skillnaderJag har haft 10 grader i bilen under ett par vintrar.
Fukthalten i luften har förblivit låg, typiskt runt 40-50%.
Mitt tips är skaffa en hygrometer, värm till valfri temperatur och kolla resultatet.
Då når man det ovanliga tillståndet av att inte gissa, utan man vet.
Varför skulle det bli kondens vid 10grader på vintern, varifrån skulle fukten komma?Lätt att det blir mycket kondens då.
Klockrent Pålle! Känner igen dina siffror. Känner också en stor tillfredsställelse för att vi hjälper till att avfukta "hela universum"!Vår luftavfuktare fungerar dåligt under +5°C. Därför har vi vår elektroniskt styrda PTC-värmare inställd på just denna temperatur.
Under kallfuktiga november 2023 hade vi en genomsnittlig temperatur inne i husbilen på 4,9°C och en genomsnittlig luftfuktighet på 48,2 %, medan motsvarande värden för utomhusluften var -0,7°C och 93,2 %, Elförbrukningen under denna månad uppgick till 232 kWh, och av dessa förbrukade luftavfuktaren 41 kWh.
Detta tycker jag är billigt för att värma upp och avfukta "hela universum"!
Pålle
Det är ju lite osäkert att räkna på medelvärden för en period med förmodligen stora variationer i temperatur och fuktighet, men vi kan ju göra ett experiment ändå:Vår luftavfuktare fungerar dåligt under +5°C. Därför har vi vår elektroniskt styrda PTC-värmare inställd på just denna temperatur.
Under kallfuktiga november 2023 hade vi en genomsnittlig temperatur inne i husbilen på 4,9°C och en genomsnittlig luftfuktighet på 48,2 %, medan motsvarande värden för utomhusluften var -0,7°C och 93,2 %, Elförbrukningen under denna månad uppgick till 232 kWh, och av dessa förbrukade luftavfuktaren 41 kWh.
Detta tycker jag är billigt för att värma upp och avfukta "hela universum"!
Pålle
Helt sant, men det finns noggranna mätningar och kurvor bakom dessa siffror. Utomhus varierade fuktigheten mellan 84 och 96 procent, och inne i husbilen låg den under hela perioden kring 50-53 procent, med en tillfällig svacka då den sjönk till 39 procent.Det är ju lite osäkert att räkna på medelvärden för en period med förmodligen stora variationer i temperatur och fuktighet, men vi kan ju göra ett experiment ändå: