• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Värme i husbilen

Hans&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18320
Medlemskap
2025
Funderar att ställa husbilen i Spanien över sommaren. Min undran är då om det kan vara fö varmt i bilens att den inte, mår bra.Kan det bli för varmt i husbilen. Skall sätta in en solcells fläkt för att minska värmen så gott det går. Kommer att vara i Sverige under sommaren.
Hans
 

Hans&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18320
Medlemskap
2025
Funderar att ställa husbilen i Spanien över sommaren. Min undran är då om det kan vara fö varmt i bilens att den inte, mår bra.Kan det bli för varmt i husbilen. Skall sätta in en solcells fläkt för att minska värmen så gott det går. Kommer att vara i Sverige under sommaren.
Hans
Är det ingen som vet hur husbilen klarar sig i värmen?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Mycket beror på bilen, en välisolerad bil klarar både kyla och värme bättre än en dåligt isolerad. Det gäller att stänga för ordentligt så att värmen inte kommer in. Ett "Masatäcke" med gråa sidan ut håller ute mycket värme. Sedan så har du ju gasolförvaringen som kanske kan bli överhettad om solen verkligen gassar på luckan, ett annat problem kan ju vara kylen men med ett par fläktar så ska ju även den fungera. I övrigt så är det ju som en vanlig bil.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Vi har märkt att husbilen klarar värmen mycket bättre än personbilen.
Personbilen blir numera inte alls lika varm. Vi har numera en bred skidbox
för att förvara en rollator. Den ger skugga på taket så det blir mycket lägre
temperatur i bilen.
 
Toppen