• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilen under vintern?

Peter & Annika

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
6297
Medlemskap
2021
Hej!
Vi är nybörjare med våran Husbil och ska ställa av den inför vintern. Den kommer att stå på grusplan utomhus. Tillgång till el finns. Mycket att tänka på blir det. Kollar runt för fullt efter tips här på Husbilsklubben.se. En fråga: Ska man ha litet element på i husbilen för att hålla en viss värme i bilen. Och i så fall hur många grader, varför, och om inte, varför? Fördelar, nackdelar !
Tacksamma för tips!
Peter o Annika
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern?

jag är oxo nybörjre på husbil förra vintern var den första, jag hade den stående på på gårdsplanen tappade ut allt vatten som kunde frysa satte på elpatronen på åtta grader sen fick den stå så hela vintern presis som husvagnarna har gort förr om åren.
 
F

F.d. 16395

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Min första vinter med, element 3 grader, luftavfuktare 55%, spolarvätska i avloppen. Samt tömt allt vatten, kranarna öppna, strömmen inkopplad hela tiden. Hoppas och tror att jag gjort allt rätt..
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Vi har alltid värmen på, Men andvänder Hb hela vinten, Tycker att minst 10g för då kan man hålla fukten borta, Har också torrboll i Hb.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern?

jag hade nog gärna haft den under tak om ja haft värmen på..
farfar var envis och hade jämt lite värme på,när jag hjälpte till och skottade taket var det alltid blött i botten..
när det väl blev läckage vid takluckan gick det ständigt in vatten där
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Jag har alltid värmen på så att det är några plusgrader i husbilen. Husbilen står på vintern under ett Wirehus.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Om husbilen står utomhus skulle jag absolut inte ha någon värme inne i husbilen under vintern. Vi har vår husbil under tak men har ändå ingen väme på om den inte ska användas.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Mgel

Länk till Svenska Kryssar Klubben

Man skall nog inte jämföra båtar med husbilar.
Båtar har täta, oftast oisolerade, hermetiskt tillslutna skrov där det bildas kondens vid temperaturväxlingar. Stänger men dessutom alla ventiler od så står luften still.
I en husbil sker trots allt en viss luftcirulation genom bilens ventilationssystem, kylens ventilation mm.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Varför igen värme på? Själv har jag kört ett fläktelement med termostaten ställd på frostvakt sedan 1987 utan att någonsin fått fukt i de husvagnar och husbilar jag ägt.
Skall man kör bilens elpatron behöver man en 220 cirkulationspump för den vanliga 12v pumpen håller inte så bra vid långtidsdrift. De elfläktar jag ägt brukar hålla två vintrar men nu provar jag en norsk litet dyrare fläkt som ser lovande ut. Det kostar dock att hålla bilen frostfri. Här på västkusten är min erfarenhet att det kostar ca 2000 kw/t för en vinter med ca +5 i en 8 meters integrerad bil. Bilen käns alltid torr och luktfri när jag kollar under vintern och fläkten gör att luften cirkulerar och ventilationen fungerar som den skall. Kall och torr luft kommer in nere vid dubbelgolvet, värms upp med åtföljande sänkning av den rellativa fuktigheten (dvs den torkar ut innematrialen i bilen) och strömmar sedan ut genom ventilationen i takluckorna ( varm luft stiger) Jag har mätt luftfuktigheten inne i bilen och den ligger nästan alltid lägre än utanförvarande luft vilket ju är alternativet utan värme:)
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Kan det vara så att vi har kallare vintrar här uppe i norrland, med lägre luftfuktighet som följd, och därför ej har samma problem med fukten som nere i södra delarna av landet?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Det stämmer. Vi har problem med fuktiga vintrar. Störst är problemen under hösten. När vita vintern kommit i januari är det torrt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Man skall nog inte jämföra båtar med husbilar.
Båtar har täta, oftast oisolerade, hermetiskt tillslutna skrov där det bildas kondens vid temperaturväxlingar. Stänger men dessutom alla ventiler od så står luften still.
I en husbil sker trots allt en viss luftcirulation genom bilens ventilationssystem, kylens ventilation mm.

Skall du avfukta skall du göra bilen så tät som möjligt annars försöker du avfukta jordens atmosfär vilket är ganska hopplöst. För mig är jämförelsen med båt helt relevant.
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Tänker på alla husvagns/husbils handlare runt om i landet med hundratals objekt i lager stående utomhus, har aldrig sett varken sk. torrbollar/uppställda dynor eller ngt. annat för att förhindra fukt/mögel, när man går och kollar deras utbud vintertid, man tömmer nog bara de system som kan frysa sönder. Å skrapar av den värsta snötyngden vid behov. Mögliga/fuktskadade fordon är väl nästan osäljbara på vårkanten, de om några borde väl veta vad som är behövligt. Men,Men plockar själv ur dynor/mattor å ställer i ngr. torrbollar, förmodligen helt onödigt?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Värme i husbilen under vintern?

KalleiViken skrev: "Skall du avfukta skall du göra bilen så tät som möjligt annars försöker du avfukta jordens atmosfär vilket är ganska hopplöst".

Kan vi alltså enas om att Torrbollen är en stor bluff?

Jappe
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern?

KalleiViken skrev: "Skall du avfukta skall du göra bilen så tät som möjligt annars försöker du avfukta jordens atmosfär vilket är ganska hopplöst".

Kan vi alltså enas om att Torrbollen är en stor bluff?

Jappe

Man kanske kan sänka luftfuktigheten i den luft som finns inne i husbilen??

Jag har läst många som påstår som du Jappe, att det inte är lönt att försöka avfukta en husbil eftersom fuktig luft hela tiden kommer in.

Men de som har värme på inne i husbilen när den står utomhus, måste de då värma upp hela vår atmosfär?? Förstår att det blir dyrt med värme i husbilen på vintern, men jag börjar förstå varifrån vi fått växthuseffekten:D
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Man kanske kan sänka luftfuktigheten i den luft som finns inne i husbilen??

Jag har läst många som påstår som du Jappe, att det inte är lönt att försöka avfukta en husbil eftersom fuktig luft hela tiden kommer in.

Men de som har värme på inne i husbilen när den står utomhus, måste de då värma upp hela vår atmosfär?? Förstår att det blir dyrt med värme i husbilen på vintern, men jag börjar förstå varifrån vi fått växthuseffekten:D

Intressant argumentation fast du gör det till tvärtomgrej, om du förstår vad jag menar! :rolleyes: :D

Jappe
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen under vintern?

Har provat olika varianter utan värme och med värme. Bilen tog ingen skada av någon av varianterna. När den stod utan värme körde jag ut så mycket vatten det gick med pumpen + blåste i alla kranar så mycket jag orkade samt tog hem dynorna pga risk för möss eftersom den stod i en lada. Lossade -polen på startbatteriet tog hem bodelsbatteriet och satte det på underhållsladdning. Satte in torrbollar, blev inte en droppe i dem förmodligen pga att det var torrt i ladan.

Förra vintern när det var så kallt emellanåt stod den ute under bar himmel med värme på 900W + golvärme alltså använde jag bilens ordinarie värmesystem. Tyckte det var bäst för vattenslangarna och värmekanalerna ligger tillsammans ut efter väggarna.
Tömmde inte ut vattnet så noga körde bara med pumpen tills det inte kom något vatten. Jag lät dynor och allt annat vara kvar i bilen.
Vi bodde i bilen vid ett par tillfällen och då satte vi på 900W till och det blev varmt nog för att sova över i den.
 
Toppen