• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbil

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det har ju varit ett flertal trådar om husbilsvärme, de handlar dock då i stort sett alltid om de stora drakarna Truma och Alde + några till om vilken som fungerar bäst.
Men är det någon som använder eller hört talas om någon som använder en Glembringskamin (fd Reflexkaminen). Det är en oljekamin (diesel eller fotogen) som går helt utan elinkoppling, undantagit om det behövs en cirkulationspump för värmesystemet. De är i stort sett okänsliga för rörelser, de var närmast standard i äldre tiders fiskebåtar och de är eller har varit vanliga i arbetsbodar och manskapsrum där ej el tillgängligt.
De finns i en mängd olika utföranden från 1.8 till 12Kw, med eller utan slingor för vattenburen värme, det finns även modeller med bara strålningsvärme eller isolerade för inbyggnad.
Jag har erfarenhet av dem från arbetsbodar och där var det vattenburen värme som gick med självcirkulation så de var helt oberoende av el.
Det kanske även bör nämnas att de har reglerbar effekt.
De här kaminerna har varit helt inriktade på yrkesverksamhet men jag såg på deras hemsida att där fanns modeller som de rekommenderade för husvagn / husbil, jag har sett dem i ett par segelbåtar, de är i samma situation som HB:ar vad gäller strömförbrukning och batterier.
Så åter igen har någon sett eller hört talas om en sådan installation i en husbil?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Pålle. Det var inte lätt att begripa den förordningen, så mycket text.
så här står det på Glembrings sida.
slutet av 60-talet fick vi generalagenturen för dieselvärmare som kan användas för olika typer av uppvärmning, speciellt där eldistribution saknas, eller är osäker. Detta ledde till egen tillverkning där vi, för Försvarets räkning, utvecklade dieseleldade spistyper för uppvärmning av tält och andra specialutrymmen. Våra spisar är nu typgodkända även för civila ändamål. T.ex. kan båtar, villor, arbetsbodar, raststugor, husvagnar, jaktstugor, fritidshus, växthus och liknande lokaler värmas med någon av våra olika spisstorlekar och modeller.
Men vet inte om det faller på direktiven
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag tolkar det som att trådskaparen efterlyser erfarenheter från någon som använt nämnda kamin i en husbil.

Idet refererade direktivet anges vilka krav som ställs på en värmekälla som ska anändas i ett motorfordon.

I inlägg #3 nämns inte husbilar, endast husvagnar – som ju inte är ett motorfordon.

Drar därav den slutsatsen att tillverkaren ej brytt sig om att se till att kaminen uppfyller kraen i värmardirektivet.

Pålle
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag tolkar det som att trådskaparen efterlyser erfarenheter från någon som använt nämnda kamin i en husbil.

Idet refererade direktivet anges vilka krav som ställs på en värmekälla som ska anändas i ett motorfordon.

I inlägg #3 nämns inte husbilar, endast husvagnar – som ju inte är ett motorfordon.

Drar därav den slutsatsen att tillverkaren ej brytt sig om att se till att kaminen uppfyller kraen i värmardirektivet.

Pålle
Hej
Direktivet känner jag inte till i detalj men kaminen tillverkas i en mängd olika utföranden och material och på hemsidan nämns några modeller som lämpliga för husvagn, husbil och båtar och jag har sett den installerad i ett par segelbåtar.
När de har nämnt ”husbil” som användningsområde för en del modeller så har jag förutsatt att de har uppfyllt direktiven. Att få eller inga använder dem i husbilar kan nog till stor del tillskrivas det faktum att få personer inom husbilsvärlden känner till dem.
jag ser dem själv som ett eventuellt möjligt alternativ om Truma värmaren lägger av. Truma för inga reservdelar till värmare som är mer än 10 år och en ny motsvarande kostar runt 40 000kr.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej
Direktivet känner jag inte till i detalj men kaminen tillverkas i en mängd olika utföranden och material och på hemsidan nämns några modeller som lämpliga för husvagn, husbil och båtar och jag har sett den installerad i ett par segelbåtar.
När de har nämnt ”husbil” som användningsområde för en del modeller så har jag förutsatt att de har uppfyllt direktiven. Att få eller inga använder dem i husbilar kan nog till stor del tillskrivas det faktum att få personer inom husbilsvärlden känner till dem.
jag ser dem själv som ett eventuellt möjligt alternativ om Truma värmaren lägger av. Truma för inga reservdelar till värmare som är mer än 10 år och en ny motsvarande kostar runt 40 000kr.
Ursäkta mig men vilken modell av Truma värmaren kostar 40000kr? Tror att ett nolla för mycket att smygit sig in
 
Toppen