• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i Fiat - äntligen

O

Ola o Kerstin

Guest
Jag kom aldrig underfund med värmeregleringen i vår förra Fiat, kallt på höger sida och hett på vänster, nere vid fötterna alltså. Ett problem som det skrivits mycket om på olika forum. "Det finns inget utblås till högra sidan, byt ventil, dra en slang från vänstra till högra sidan, byt bil", förslagen är många.

Nu har jag kollat på vår Ducato -06, det finns utblås till höger, gömd under instrumentbrädan, inklämd mot frontväggen. Problemet är att utblåset till vänster är c:a tre gånger grövre än det till höger, plus att kanalen till höger går bakåt, uppåt och ner igen, på vänstra sidan är det bara "raka rör". Då förstår man ju att all värme söker sig den lättaste vägen, alltså till vänster. Nu har jag provisoriskt strypt vänstra utblåset, till c:a 50%, för att få ett mottryck i systemet, och se på fan, nu har vi värme även vid fötterna på högra sidan. Detta är testat nu på en resa till Haparanda under påsken, funkar hur bra som helst, måste bara förbättra förstrypningen, nu har jag bara några bitar "jesusteip" över kanalöppningen.:D:D

Hälsningar Ola.
 
Toppen