• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värme i bodelen

JohandAga

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
43171
Medlemskap
2025
Hej alla där ute.

Tänkte fråga hur ni gör med husbilen när den står hemma och det börjar bli lite kallt, vad kör ni för värme i HB så den håller sig fräsch ? Vi har ej ställt av den, eftersom vi använder den titt som tätt. Idag går värmen i HB via timern. 3h på natten och 2h på dagen. Så håller man lägre behaglig temp i HB.

Eller finns de några andra bra sätt. Vill ju inte köra konstant värme, då kommer el räkningen bli lite annorlunda. HAHA

Låter Alde-värmaren gå på el. Temp ca 5-7 ˚C. Frostfritt så att inga frysläckor uppstår. Givetvis är allt vatten tömt så långt det går.
Tusen tack för snabbt svar. Skall gå igenom och kolla detta, sedan med att tömma vatten får vi se, vi använder HB som sagt ganska frekvent.

Hej alla där ute.

Tänkte fråga hur ni gör med husbilen när den står hemma och det börjar bli lite kallt, vad kör ni för värme i HB så den håller sig fräsch ? Vi har ej ställt av den, eftersom vi använder den titt som tätt. Idag går värmen i HB via timern. 3h på natten och 2h på dagen. Så håller man lägre behaglig temp i HB.

Eller finns de några andra bra sätt. Vill ju inte köra konstant värme, då kommer el räkningen bli lite annorlunda. HAHA
Har aldrig haft någon värme på bilen när den står. Tömmer vattensystemet (även avloppstanken) och panna och häller lite snaps i avloppen. Värmer upp bilen någon dag innan ny avfärd (och kör året om). Finns inget i bilen som tar skada av låga temperaturer, regn eller snö så länge man ser till att tömma vatten och avlopp. Fungerat bra i 15 år :)

En sak att tänka på är att värmesystem med likströmsmotorer har begränsad livslängd.

Gaspannan TRUMA eller vad den heter, oavsett om den går på gas eller 230 V har en fläktmotor, den är inte gjord för kontinuerlig drift, dvs mer än några kalla nätter på sommaren.
Finns ju många trådar här om problem med fläktmotorer, byte av dessa och trasiga kretskort med nya motorer.
Vidare kommer långvarig drift av värme i ex Truman att damma igen fläkten och luftkanalerna, vilket försämrar funktionen med tiden.
Gssbrännare i kylskåp och värmesystem är även de en pryl som är avsedd för intermittent bruk.
Vattenburen värme har även den en liten vattenpump med likströmsmotor.

Att köra värme med en billig kupevärmare och 230 Volt kan funka om man vill ha värme inför användning.
Kylen på 230 Volt håller länge.

Tänk på att det kan stå mängder av husbilar och husvagnar vid firmorna där man inte håller värme under varken höst vinter eller vår.
Skulle ju kosta en förmögenhet om de har 100 bilar i lager.....
Viktigt däremot är att hålla ventilation öppen.

Roysan

Många av oss med (äldre) Alde har en cirkulationspump som går på 230V växelström, utöver en 12V pump.
Denna typ av 230V pump är samma som sitter i hus, och kan gå kontinuerligt utan att den slits i förtid.

En sak att tänka på är att värmesystem med likströmsmotorer har begränsad livslängd.

Gaspannan TRUMA eller vad den heter, oavsett om den går på gas eller 230 V har en fläktmotor, den är inte gjord för kontinuerlig drift, dvs mer än några kalla nätter på sommaren.
Finns ju många trådar här om problem med fläktmotorer, byte av dessa och trasiga kretskort med nya motorer.
Vidare kommer långvarig drift av värme i ex Truman att damma igen fläkten och luftkanalerna, vilket försämrar funktionen med tiden.
Gssbrännare i kylskåp och värmesystem är även de en pryl som är avsedd för intermittent bruk.

Att köra värme med en billig kupevärmare och 230 Volt kan funka om man vill ha värme inför användning.

Tänk på att det kan stå mängder av husbilar och husvagnar vid firmorna där man inte håller värme under varken höst vinter eller vår.

Roysan
Varifrån har du fått denna info? "Gaspannan TRUMA eller vad den heter, oavsett om den går på gas eller 230 V har en fläktmotor, den är inte gjord för kontinuerlig drift, dvs mer än några kalla nätter på sommaren".

Senast ändrad:
Det som kan förkorta livslängden på Trumafläkten är damm och fukt som man alltid tillför när man bor i husbilen och använder fläkten, som cirkulerar luften i bodelen.
Håller man hyfsat städat i husbilen, eller inte bor i den så håller den fläkten länge.
Min Truma är bara 21år, den fläkten går väldigt lätt fortfarande, så 20år till i livslängd ser jag inte som omöjligt.

Det som kan förkorta livslängden på Trumafläkten är damm och fukt som man alltid tillför när man bor i husbilen och använder fläkten, som cirkulerar luften i bodelen.
Håller man hyfsat städat i husbilen, eller inte bor i den så håller den fläkten länge.
Min Truma är bara 21år, den fläkten går väldigt lätt fortfarande, så 20år till i livslängd ser jag inte som omöjligt.
Vår panna är från 2003, köpt begagnad 2007, den är flitigt använd sedan då, eftersom vi kör mycket under vinterhalvåret och då händer det att pannan går i upp till en vecka kontinuerligt. Fortfarande har vi original fläktmotor, köpte en reservmotor för några år sedan, men den har jag fortfarande inte behövt montera. Rengör fläkt och panna 1 ggr /år och dammsuger bilen före varje utfärd. Det där med samlat damm i kanalerna har jag inte upptäckt, tror det där är mera en vandringssägen.

Senast ändrad:
Varifrån har du fått denna info? "Gaspannan TRUMA eller vad den heter, oavsett om den går på gas eller 230 V har en fläktmotor, den är inte gjord för kontinuerlig drift, dvs mer än några kalla nätter på sommaren".
Någon allmän info från exvis tillverkare etc över likströmsmotorers livslängd i mobila värmesystem har jag aldrig sett. Det är något man får med erfarenhet genom åren.
Man kan vända på frågan, var står det någonstans att fläktar i mobila värmesystem har en viss livslängd. Knappast i dess tillverkarspec eller handböcker.
Mängder av trådar i forumet och mina erfarenheter säger att likströmsmotorer ofta har en begränsad livslängd. Bilder av utslitna kollektorer har visats.
Men visst kan det vara så att livslängden varierar mellan fabrikat och tillverkningsbatcher. Och vist kan det funka ända tills det plötsligt tar slut.
Årligt underhåll som Monteral skriver kan mycket väl vara en viktig del av att hålla livslängden lång.
Trådar har även visat att kupefläkten i bilar, allmänt, tar slut med tiden, dålig smörjning, dåliga glidlager, dålig olja, felaktiga kollegeringar, dålig kollektor, kolhållare av plast etc.
Dvs likströmsmotorer i allmänhet. de skiljer sig mycket åt exemplar för exemplar.

Dessutom är drifttiden något som olika användare har väldigt olika synpukter om, vissa tycker att man kört värmen mycket andra har använt värmen lite, och tycker allt håller i 25 år.
Tyvärr finns ju ingen driftstidmätare på våra apparater.

" det där med damm i kanalerna", vad jag menar fläkthusets inre.
Hur det ser ut i luftrören är en bra fråga.

Vad jag är ute efter är helt enkelt en varning till eftertanke, om att tänka på livslängden på värmesystemen.

Roysan

Roysan
Hej igen, undrar lite över den här raden också: "Gssbrännare i kylskåp och värmesystem är även de en pryl som är avsedd för intermittent bruk".
Vårt kylskåp är nu troligtvis 29år gammalt, har körts på gas sommar som vinter så snart vi använder bilen sedan 2007, nästan säkert är att det är samma skåp sedan bilen var ny -96. Det som är gjort med skåpet är att jag har rengjort brännare och skorsten en gång, monterat ett par fläktar och ett par ledplåtar för bättre effektivitet, kör alltid på LPG, och har aldrig haft några övriga problem utom att det blir lite för kallt ibland så att varorna fryser. Användningen är ju lika intermittent som bilanvändningen, jag kör ju inte skåpet när bilen står hemma normalt, men man kan väl inte påstå att det är något fel på kvaliteten?

Samma här Montreal, bilen är 1996 kylen funkar, men det har krävts en del underhåll.
Underhåll som kanske inte hade behövts, exvis var brännaren rejält rostig, och gick att renovera.
Men kylens gasbrännare verkar kunna fungera även om den är rejält nedgången.
Brännare säljs än i dag på flera ställen till dessa äldre kylskåp.
Allmänt rekommenderas ju att köra på 12 V så fort man kör bilen. Dvs spara på gasbrännaren.
Värmen gör att det rostar mer, gasröret har jag bytt och hjälpt flera kompisar att byta, värmen gör att det rostar invändigt och rostflagor sätter igen munstycket.

Det finns skäl till att nyare kylskåp har automatisk övergång till 12 V vid körning. Då slipper man bygga gasgrejerna för så lång livslängd. Och det kan lanseras som en modern finess.

Men samma här, en varning i alla vänlighet, grejerna är inte avsedda för kontinuerligt drift och specas heller inte för livslängd, av varken tillverkare eller säljare. Dvs var rädd om gasdriven utrustning, genomför underhåll etc.
LIvslängden beror givetvis på miljö som luftfuktighet, saltstänkt luft etc.

Roysan

Jag tror inte att skälet till att köra ett gasoldrivet kylskåp på 12V eller för den delen 230V, är att förlänga livslängden på kylskåpet.
Dessa absorptionskylskåp som skapar kyla med en kemisk process, och som saknar rörliga delar som kompressor m.m. och har mycket lång livslängd (20-30år).
Däremot kan en orsak till flera värmekällor vara att kunna ha kylskåpet igång under färd, på färjor m.m.
med gasolen avstängd.

Kanske för att spara gas också och förlänga tiden mellan flaskbyten? Sedan finns det ju fortfarande en föreställning att strömmen i en bil är gratis!
Det blev också för ett antal år sedan i Tyskland förbjudet att köra med gasen öppen om man inte har kraschsensor. Kommer inte ihåg när.

Det blev också för ett antal år sedan i Tyskland förbjudet att köra med gasen öppen om man inte har kraschsensor.
Från 1/1 2007 måste alla nya motorfordon uppfylla kraven i direktiv 2001/56/EG ("värmardirektivet"), och det är i detta direktiv som detta är reglerat.

Pålle

Senast ändrad:
Jag tror inte att skälet till att köra ett gasoldrivet kylskåp på 12V eller för den delen 230V, är att förlänga livslängden på kylskåpet.
Dessa absorptionskylskåp som skapar kyla med en kemisk process, och som saknar rörliga delar som kompressor m.m. och har mycket lång livslängd (20-30år).
Däremot kan en orsak till flera värmekällor vara att kunna ha kylskåpet igång under färd, på färjor m.m.
med gasolen avstängd.
Hej

Ja, dessa kylskåp kan fungera i många år, jag känner väl till en stuga som har ett absortionskylskåp som nu har fungerat klanderfritt i 54 år och det är nu andra generationen som använder det.Stugan som saknar elanslutning änvänds under tre säsonger och även på vintern om det är såpass lite snö att de kan ta sig dit (vägen plogas inte).
Kylskåpet är till synes likt det som användes i husbilar vid den tiden men jag har tänkt på vilket fabrikat det är.

Samma här Montreal, bilen är 1996 kylen funkar, men det har krävts en del underhåll.
Underhåll som kanske inte hade behövts, exvis var brännaren rejält rostig, och gick att renovera.
Men kylens gasbrännare verkar kunna fungera även om den är rejält nedgången.
Brännare säljs än i dag på flera ställen till dessa äldre kylskåp.
Allmänt rekommenderas ju att köra på 12 V så fort man kör bilen. Dvs spara på gasbrännaren.
Värmen gör att det rostar mer, gasröret har jag bytt och hjälpt flera kompisar att byta, värmen gör att det rostar invändigt och rostflagor sätter igen munstycket.

Det finns skäl till att nyare kylskåp har automatisk övergång till 12 V vid körning. Då slipper man bygga gasgrejerna för så lång livslängd. Och det kan lanseras som en modern finess.

Men samma här, en varning i alla vänlighet, grejerna är inte avsedda för kontinuerligt drift och specas heller inte för livslängd, av varken tillverkare eller säljare. Dvs var rädd om gasdriven utrustning, genomför underhåll etc.
LIvslängden beror givetvis på miljö som luftfuktighet, saltstänkt luft etc.

Roysan
"Värmen gör att det rostar mer, gasröret har jag bytt och hjälpt flera kompisar att byta, värmen gör att det rostar invändigt och rostflagor sätter igen munstycket."
Jag tror snarare att det rostar när gasen inte används, när det är varmt rostar det knappast, och vi har originalskorstenen kvar, den är inte särskilt rostig, körd utan undantag på gas sedan 2007..? ;) Skorstenen är förmodligen original sedan 1996!

Tillbaka
Toppen