• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Världens vackraste skärgård men "inga" ställplatser.

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Om du är så avogt inställd till husbilsägare så är det väl bara att byta husbilen till husvagn, ta in på camping och göra utflykter med dragbilen som du då kan parkera på i stort sett alla vanliga parkeringar utom de som är skyltade PbII. Problemet löst!

//Michael, medlem
Om jag säljer min husbil kommer jag med allra största sannolikhet fortfarande tycka väldigt illa om husbilsägare som missköter sig.
Förstår inte riktigt hur det är en lösning på något problem alls.

Ps. Inte allt man läser på internet är ett personligt påhopp.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Heekulainen, om du säljer din husbil så är du inte längre husbilsägare och slipper tycka illa om dig själv, men jag ser att du justerat din ståndpunkt och att det nu bara är husbilsägare som missköter sig som du tycker illa om.

I ditt inlägg #9 skriver du:
Husbilsfolk: Ge oss mer ställplatser!

Markägare: Ok! *bygger platser och tar betalt för att räkna hem kostnaderna inom rimlig tid*

Husbilsfolk: Det är för dyra stäääääällplatspriseeer!!!
...
Jag ser inget om misskötsamhet där, bara påståendet att du och jag med flera klagar på priset på övernattningarna (eller nattparkeringarna som jag brukar kalla det). Att jag och många med mig tycker att ställplatserna blivit väldigt dyra beror nog på att dessa skall vara så tillrättalagda med massor av, i mitt tycke, helt onödiga serviceanordningar såsom exempelvis byggnader med toaletter och duschar, belysning och landström samt i vissa fall kök och tvätt vilket sammantaget ger ett högt avkastningskrav med tillhörande storlek på dygnsavgiften. Detta ger i sin tur behov av ett betalsystem som innefattar in- och utpasseringskontroll och besöksregistrering. Var tog friheten och spontaniteten i husbilslivet vägen?

//Michael, medlem
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har kört genom många samhällen i södra Sverige med stora arealer som skulle kunna upplåtas till skolor/idrottsföreningar för nattställplatser till en överkomlig peng. Sommarlovsarbeten (Alla ungdomar kan inte bli överbetalda influensers) till ortens ungdomar som vill tjäna en slant
Det är faktiskt ingen dum ide att kunna stå på en parkering intill en plan (basket/fotboll/golf osv) och swisha föreningen en slant.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har i dagarna gjort en liten runda från Stockholm via Värmdö till Vaxholm och det är absolut inte så illa som det skrivs här. Till och med I centrala Vaxholm finns det många parkeringar med bara P eller avgift 8-18. Ser man bara till att hålla sig med ekipage som får plats i en P ruta är det absolut inga problem att hitta nattparkeringar i området! Många broar och vägar är också begränsade till 3,5 ton.20230720_184043.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har i dagarna gjort en liten runda från Stockholm via Värmdö till Vaxholm och det är absolut inte så illa som det skrivs här. Till och med I centrala Vaxholm finns det många parkeringar med bara P eller avgift 8-18. Ser man bara till att hålla sig med ekipage som får plats i en P ruta är det absolut inga problem att hitta nattparkeringar i området! Många broar och vägar är också begränsade till 3,5 ton.Visa bilaga 229572
Den skylten gäller bara lastbilar, man vill inte ha dit tung lastbilstrafik, och har inget med hållfastheten på bron att göra.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Skillnaden mellan skylt C20, som kanske oftast förekommer, och C 21 är att den med fordonssymbol avser hela fordonskombinationen, dragbil och släp, medan skylt C 20 utan fordonssymbol avser bruttovikten var fordon för sig, alltså dragfordonet för sig och släpet för sig.

1689930471952.png
Vägmärke C 20

Detta förhållande har väl kanske oftast ingen betydelse för oss husbilister, men kan klargöra ifall någon undrar.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
I min kommun så kommer Hågelby att i ordningställa några husbilsplatser i snar framtid, men redan i dag kan man fråga om man vill stå en natt i samband med te.x danskvällarna. Danskvällar
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
I min kommun så kommer Hågelby att i ordningställa några husbilsplatser i snar framtid, men redan i dag kan man fråga om man vill stå en natt i samband med te.x danskvällarna. Danskvällar
Säkert bra för den dansante husbilsåkaren. Kan kanske bli som parkeringarna utanför Folk Parkerna förr En mun fickljummen Silverrom/Bacardi och lite Coca Cola till tjejerna innan dansen och sen hoppas på sista dansen (Only you eller Twiligt time)
 
Toppen