• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdering av husbilar

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
Hej, detta blir mitt första inlägg och naturligt nog blir det en inköpsfråga. Jag ska titta på en äldre husbil idag och det här med prissättningen är ju milt sagt förvirrande… Bilen i fråga är en Niesmann Flair 6700 iTA av 1999 års modell. Mycket fin och välvårdad enligt bilder och uppgift. Jag har inget emot äldre bilar av hög kvalitet och jag är ingen främling i verkstaden så den delen bekymrar mig inte. Däremot är det svårt att veta vad ett rimligt pris för båda parter skulle vara. Den säljs privat och annonseras för en bit över 300.000kr. Känns mycket men samtidigt är den kanske den finaste jag sett när jag kommer dit.

Behöver lite hjälp att resonera mig fram till ett rimligt bud.

Mvh
Peter
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Verkar vara tillgång och efterfrågan som styr numera....Köpte en liten Hymer 524 -02 i våras för 180.000 och när man ser priserna som har varit på Blocket för motsvarande bilar var det nog ett okej pris särskilt med tanke på skick och mil. Men frågan är ju också hur lättsåld en sådan bil som du beskriver är? Kan tänka mig att förstagångsköpare hellre väljer något billigare och enklare och de som är ute efter storlek och lyx har pengar till nyare bil. Och rent känslomässigt så är ju 99 nittiotal även om det bara är något år till 2000 känns det äldre.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Kolla på mobile.de så får du en uppfattning om prisnivå. Är (för) höga begagnatpriser överallt numera pga stor efterfrågan. Det skulle inte förvåna mig om det blir ett stort begagnatutbud med lägre priser till hösten när alla som spontanköpt ångrar sig. Niesmann är ett beprövat märke med bra konstruktion och har den klarat sig från rost och fukt så fungerar den i många år till.
 

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
Hej och tack för svar!
Jo, jag har försökt kolla bl a mobile.de och det finns inte så många liknande att jämföra med. Har väl egentligen tänkt vänta till hösten. Brukar det bli så att utbudet stiger och priserna sjunker under den årstiden?

Mvh Peter
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Utbudet stiger normalt alltid på hösten och därmed sjunker även priser. Så få bilar som nu är ute på Blocket har det inte varit tidigare. Men detta år och förra har ju varit lite knepigt pga corona så det är svårt att veta. Hittar man sin bil är ju inte bara priset avgörande och det finns ju alltid prutmån vid snabb affär.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tycker bilen är jättefin och att ägarna haft den i 8 år säger ju en del. Och med en lastvikt på nästan 1 ton så blir det svårslaget att hitta något liknande i den prisklassem å skick.

Kan du få den för runt 300 så vad spelar det för roll om man betalat 10-20% för mycket, än att du får en annan billig bil som inte går att använda!

Tror den kommer vara lättsåld i framtiden också, 1ton lastvikt med 6 bältade platser och 6st sovplatser.

Givetvis om det inte är en massa fel på den!
 

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
Tycker bilen är jättefin och att ägarna haft den i 8 år säger ju en del. Och med en lastvikt på nästan 1 ton så blir det svårslaget att hitta något liknande i den prisklassem å skick.

Kan du få den för runt 300 så vad spelar det för roll om man betalat 10-20% för mycket, än att du får en annan billig bil som inte går att använda!

Tror den kommer vara lättsåld i framtiden också, 1ton lastvikt med 6 bältade platser och 6st sovplatser.

Givetvis om det inte är en massa fel på den!
Eftersom jag skruvar själv med mina fordon så är det ju lite lättare med en äldre bil. Brukar reservdelar vara något problem att få tag i till äldre bilar?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Största frågetecknet för mig är varför nummerskylthållarna har en text som jag tolkar som "Autovermietung" (alltså "Biluthyrning") samt ett – som jag tolkar det – tyskt telefonnummer.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är bra bilar helt klart. Jag har haft en 6700 -01 själv och bodelen osar av byggkvalitet. Om den är välskött så är det nog mest chassie och drivlina som kan kräva lite extra underhåll och service vartefter den åldras.

Priset är spontant lite högt tycker jag. Är man inte priskänslig så är det bara att köpa men om pengar är viktiga tycker jag den borde ligga en bit under 300'. Jag tror också det kan vara en bra ide att vänta till hösten med att köpa bil då priserna verkar dopade nu. Det bör bli en rejäl dipp snart men den kan ju även dröja till våren/nästa sommar. En stor äldre helintegrerad bil tror jag också är lite mer svårsåld i dessa tider så det kan finnas utrymme för en hel del prut om man har is i magen.

Som priskuriosa kan jag nämna att jag köpte vår -01 för 11 år sedan för lite över 300.000:- privat i Tyskland och sålde den 4 år senare (Alltså för 7 år sedan! ) för lite över 300.000:-. Annonsen låg ute i 2 veckor vill jag minnas. Den hade gått 6.000 mil och var i mint condition. Prisfallet måste ske någon gång...

Flair.jpg
 

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
Pålle, imponerande att du kunde se det på skyltarna. Jag har försökt och lyckas inte. Den är importerad 2013 så den kan mycket väl ha varit uthyrningsbil i Tyskland. Att den är importerad stör mig inte mycket men uthyrning låter väl mindre kul. Vi får se hur den ser ut när jag ser den. Undrar om bilderna är från 2013 när den importerades med tanke på att den inte har regskyltar monterade? Jag är inte ute efter att göra ett klipp och köper en bil för att ha ett tag men jag tänker att priset ska vara rimligt för båda parter.
 

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
En snabb genomgång av mobile.de visar att det finns ett antal Flair 1995-1999 och de ligger mellan €20.000-€29.000. De som anges som fina mot den högre siffran. Några lite större och några lite mindre. 6700 iTA från 1997-99 finns det bara två. Den ena med 4.400 mil för €29.900 och en med 17.500 mil för €27.000.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Pålle, imponerande att du kunde se det på skyltarna. Jag har försökt och lyckas inte. Den är importerad 2013 så den kan mycket väl ha varit uthyrningsbil i Tyskland. Att den är importerad stör mig inte mycket men uthyrning låter väl mindre kul. Vi får se hur den ser ut när jag ser den. Undrar om bilderna är från 2013 när den importerades med tanke på att den inte har regskyltar monterade? Jag är inte ute efter att göra ett klipp och köper en bil för att ha ett tag men jag tänker att priset ska vara rimligt för båda parter.

Eftersom jag tycker mig skymta andra husbilar från perioden i bakgrunden, kan bilderna mycket väl vara tagna i samband med köpet för 13 år sedan. Säger i så fall inte mycket om bilens skick idag.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En snabb genomgång av mobile.de visar att det finns ett antal Flair 1995-1999 och de ligger mellan €20.000-€29.000. De som anges som fina mot den högre siffran. Några lite större och några lite mindre. 6700 iTA från 1997-99 finns det bara två. Den ena med 4.400 mil för €29.900 och en med 17.500 mil för €27.000.


Den med 4.400 mil såg lite intressant ut. Det skall enligt uppgifterna vara en -97 vilket kan stämma bra med bodelen som tillverkades fram till -00 men chassiet är en -02 eller senare. Det syns på den nyare instrumentbrädan och stämmer med att det är en JTD motor i...
Undrar hur detta gått till?
Kan du tänka dig en tripp till Tyskland istället för till Österåker så kan den bilen vara ett riktigt bra alternativ :D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
de flesta hb som importerats från tyskland har gått som uthyrning och görs så fortfarande !
Det där undrar jag om det verkligen stämmer. Visst har dom många hyrbilar i Tyskland och många hittar så klart hit sen också men att merparten av dom importerade bilarna skulle vara tidigare hyrbilar är jag mycket tveksam till. Det låter som något som svenska handlare gärna säger.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde selv en 6700 iLTA 1999 model i 8 år fra 2000 til 2008, kjøpte den som demokjørt og fikk nesten like mye igjen etter 8 år. Eneste større påkostning var bytte av trekk på seter og benk i 2005. En av de mest holdbare biler fra den tiden.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej, detta blir mitt första inlägg och naturligt nog blir det en inköpsfråga. Jag ska titta på en äldre husbil idag och det här med prissättningen är ju milt sagt förvirrande… Bilen i fråga är en Niesmann Flair 6700 iTA av 1999 års modell. Mycket fin och välvårdad enligt bilder och uppgift. Jag har inget emot äldre bilar av hög kvalitet och jag är ingen främling i verkstaden så den delen bekymrar mig inte. Däremot är det svårt att veta vad ett rimligt pris för båda parter skulle vara. Den säljs privat och annonseras för en bit över 300.000kr. Känns mycket men samtidigt är den kanske den finaste jag sett när jag kommer dit.

Behöver lite hjälp att resonera mig fram till ett rimligt bud.

Mvh
Peter
Niesmanns bodel är ju i princip outslitlig och Flair är ju den mer påkostade varianten. Ser inte så många liknande bilar till salu som har tandemaxeln. Som någon skrev så är ju lastvikten väldigt bra och sedan 6 färdplatser som man förmodligen kan utnyttja inom lastvikten är ju inte så vanligt.
Kan man stå ut med ett chassi från sent 90 tal så finns det nog ingen bättre bil.

Fördelen med äldre bilar är ju att man slipper all krånglande elektronik och avgasrening i form av partikelfilter etc.

Reservdelar finns ju hos Axel Augustin i Tyskland.

Har själv åkt Niesmann i 11 år. Lite ovanligt med AC på motorn, guld värt på en bil med dessa glasytor.
Det finns ju ett antal Flair/Arto till salu på blocket med årsmodell på sent 90 tal. Verkar ju begära runt 300tkr
 

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
Jag kanske ska avsluta denna tråd… Jag köpte aldrig Flairen även om det var nära. Av olika anledningar så avstod jag. Det blev en Pilote Reference G692 från 2006 istället.

Tack för all input! Jag lär återkomma med andra frågor.

//Peter
 
Toppen