• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vänster halvljus fungerar inte

F

F.d. 24356

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2012
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 130 hk
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: 541
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Elsystem
Upptäckte att höger halvljus inte fungerade igår. Bytte lampan som mycket riktigt var trasig, men ljuset fungerade ändå inte, så jag kollade säkringen som var OK.

Då åkte jag till en FIAT verkstad som felsökte i 2 timmar men hittade inget fel. Han sa att han inte fick ström fram till lampan trots att allt såg OK ut. Han trodde att det var datorn i bilen men kunde inte kolla den för han var inte auktoriserad på Ducato bara vanliga personbilar. Så nu skall jag leta upp en FIAT Ducato verkstad i Verona.

Är det någon av er som har varit med om något liknande eller har tips om vad det kan vara för fel, låter datorn som en rimlig felbeskrivning.

F

F.d. 25200

Guest
Hej, Jag vet inte säkert hur det är på din bil, men på många bilar finns det en automatsäkring och den kan du återställa genom att bryta strömmen. Om det är lätt att komma åt startbatteriet så lossa på minuskabeln i några sekunder.

// Stig

F

F.d. 24356

Guest
OK, sånt borde väl FIAT killen känna till, men jag skall springa ut och testa det, batteriet sitter under golvet mellan stolarna så det går hyfsat lätt att komma åt !

stig.a skrev:
Hej, Jag vet inte säkert hur det är på din bil, men på många bilar finns det en automatsäkring och den kan du återställa genom att bryta strömmen. Om det är lätt att komma åt startbatteriet så lossa på minuskabeln i några sekunder.

// Stig

F

F.d. 24356

Guest
Det gick lätt att bryta minuspolen en stund kabelskorna är en sorts plast klämmor som man lätt lossar utan verktyg men tyvärr så är bilen fortfarande enögd, men tack Stig för tipset det var ett bra försök !

Italienleif skrev:
OK, sånt borde väl FIAT killen känna till, men jag skall springa ut och testa det, batteriet sitter under golvet mellan stolarna så det går hyfsat lätt att komma åt !

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Tittade lite på elschemat. Det är samma matning fram till säkringarna för både vänster och höger halvljus. Sedan har vänster respektive höger varsin säkring. Säkringarna verkar hete F12 respektive F13. Det kan alltså inte vara fel på datorn (body computer). Kontrolera säkringarna. Är helljuset i full funktion kan det inte heller vara jordfel.

Se bild.
F010 Vänster F011 höger.
skarmklipp.JPG

F

F.d. 24356

Guest
Ciao

Jag hittade tråden, Krister, och provade att stänga av lyset och även allt annat som jag inte använder normalt och aldrig stängt av förr men det hjälpte inte heller. Det enda som inte fungerar är vänster halvljus trots att lampan är ny och säkring nr F13 är OK, F12 har jag inte tittat på eftersom höger halvljus fungerar och verkstaden kollade alla säkringar för säkerhets skull, allt annat fungerar perfekt, helljuset fungerar inga andra belysningar är släckta. Men med tanke på vad du EPersson skriver borde jag kanske kolla F12 också själv.

Ett mycket förbryllande fel, kanske jag borde kolla alla säkringarna själv också även F12 även om verkstaden kollade alla jag stod faktiskt och tittade på när de gjorde det.

Men när jag tänker efter en stund så hade jag samma fel i somras på en trip i södra Italien med hett och torrt väder, då räckte det med att vrida lite på kontakten till vänstra halvljuslampan så funkade det igen så jag tänkte att kontakten inte satt fast ordentligt.

Denna gång var det blött och rann vatten under motorhuven och hela bilen jag hade flera decimeter snö på taket som smälte och rann över vindrutan ner över motor och allt annat, kanske det är fukten som ställer till det det är flera veckor sen bilen var ordentligt torr.

Idag beställde jag tid på en FIAT Professional verkstad vid Verona syd och fick en tid nästa fredag vi får se vad de säger, men det vore kul att hitta felet innan fredag !

EPersson skrev:
Tittade lite på elschemat. Det är samma matning fram till säkringarna för både vänster och höger halvljus. Sedan har vänster respektive höger varsin säkring. Säkringarna verkar hete F12 respektive F13. Det kan alltså inte vara fel på datorn (body computer). Kontrolera säkringarna. Är helljuset i full funktion kan det inte heller vara jordfel.

Se bild.
F010 Vänster F011 höger.
skarmklipp.JPG

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Italienleif skrev:
Ciao

Jag hittade tråden, Krister, och provade att stänga av lyset och även allt annat som jag inte använder normalt och aldrig stängt av förr men det hjälpte inte heller. Det enda som inte fungerar är vänster halvljus trots att lampan är ny och säkring nr F13 är OK, F12 har jag inte tittat på eftersom höger halvljus fungerar och verkstaden kollade alla säkringar för säkerhets skull, allt annat fungerar perfekt, helljuset fungerar inga andra belysningar är släckta. Men med tanke på vad du EPersson skriver borde jag kanske kolla F12 också själv.

Ett mycket förbryllande fel, kanske jag borde kolla alla säkringarna själv också även F12 även om verkstaden kollade alla jag stod faktiskt och tittade på när de gjorde det.

Men när jag tänker efter en stund så hade jag samma fel i somras på en trip i södra Italien med hett och torrt väder, då räckte det med att vrida lite på kontakten till vänstra halvljuslampan så funkade det igen så jag tänkte att kontakten inte satt fast ordentligt.

Denna gång var det blött och rann vatten under motorhuven och hela bilen jag hade flera decimeter snö på taket som smälte och rann över vindrutan ner över motor och allt annat, kanske det är fukten som ställer till det det är flera veckor sen bilen var ordentligt torr.

Idag beställde jag tid på en FIAT Professional verkstad vid Verona syd och fick en tid nästa fredag vi får se vad de säger, men det vore kul att hitta felet innan fredag !

Kopplingsschemat visar endast strömförsörjningen till strålkastarenheten.
Det måste väl till ngn typ av manöversignal till de andra terminalerna för att det skall fungera?

//W

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Wizard skrev:
Kopplingsschemat visar endast strömförsörjningen till strålkastarenheten.
Det måste väl till ngn typ av manöversignal till de andra terminalerna för att det skall fungera?

//W

Ok kan du då förklara varför ena sidan fungerar...
Styrsignalen för halvljus går till relä T01 och eftersom ena halvljuset funkar drar reläet.

Erik

F

F.d. 24356

Guest
Har kollat alla säkringar igen köpt ytterligare 2 H7 lampor (har fyra i reserv nu) nollställt datorn genom att bryta minus på batteriet, och den startade nog om för jag fick uppdatera tid och datum igen efteråt.

Men bilen är fortfarande enögd, nu får verkstaden göra ett försök på fredag så får vi se vad de säger.

Tack för alla tips !

EPersson skrev:
Ok kan du då förklara varför ena sidan fungerar...
Styrsignalen för halvljus går till relä T01 och eftersom ena halvljuset funkar drar reläet.

Erik

F

F.d. 29978

Guest
Hej !
Jag lyckades skifta mellan bromsljus och bakljus vid byte av lampan.
Datorn känner av ström förbrukningen och slår ifrån matningen
Det åtgärdades av Fiat verkstad genom att 0-ställa en felkod i datorn.

F

F.d. 24356

Guest
Hämtade bilen nyss på FIAT verkstaden. Det var ett brott på kabeln till vänster halvljus. Om jag förstod honom rätt var det höjdinställningen av ljuset som orsakade brottet. Lite oväntat fel jag hade gissat på datorn.

Det stod 138 euro på fakturan men den skickade han till FIAT, garantifel med andra ord.

Tack för alla tips !

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Italienleif skrev:
Hämtade bilen nyss på FIAT verkstaden. Det var ett brott på kabeln till vänster halvljus. Om jag förstod honom rätt var det höjdinställningen av ljuset som orsakade brottet. Lite oväntat fel jag hade gissat på datorn.

Det stod 138 euro på fakturan men den skickade han till FIAT, garantifel med andra ord.

Tack för alla tips !

Skönt att det fixade sig.
Det kunde ju inte vara datorn då andra sidan lyste så fint :spinny:

Toppen