• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vänster eller höger

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då jag importerade min hb så fick jag bla. besked att flytta det vita backljuset från höger sida på bilen över till vänster sida.
I dag kom diskussionen upp om på vilken sida skall det vita ljuset sitta.... Höger eller vänster sida ? :rolleyes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja jag har just varit ute och kollat min bilpark :msn_tongue:, fast jag var säker innan. Som Pålle redan påpekat så brukar det vara dimbakljus på ena sidan och samma position på andra sidan är då backljus om man bara har vanliga bakljusen på bilen.
Dimbakljuset skall sitta utåt trafiken på vänster sida, så då hamnar det vita backljusglaset åt höger.
Men det finns ju bilar som även original har vita backljus på båda sidor, så grejen är väl snarare att röda dimbakljuset skall sitta på vänster sida.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen