• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vändbart framsäte i Sprinter?

F

F.d. 24160

Guest
Hej! Är i planeringstagen för att bygga mig en egen liten husbil baserad på (förhoppningsvis) en relativt ny Sprinter. Återkommer förhoppningsvis med lite info om bygget när det påbörjas.

Nu en fråga. Hittade en annons här i Spanien (där jag bor) med en Sprinter som är till salu. Killen som byggde den har gjort en väldigt intressant lösning där han vänder alla tre framsäten. Försökte få tag i säljaren för att fråga hur han gjort men han svarar inte. Någon som kan lista ut hur jag gör något liknande utan att riskera säkerheten?

Här en länk till annonsen: [30.000] Mercedes Sprinter 311CDI 4x4 autocaravana camper del 2004

/Pär
 

Bilagor

  • Screenshot 2014-09-08 08.34.21.jpg
    Screenshot 2014-09-08 08.34.21.jpg
    12,3 KB · Visningar: 61

ludde72

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Haninge
HBK-Nr
10342
Medlemskap
2024
Sv: Vändbart framsäte i Sprinter?

Hej!!

Jag har en VW LT35 det vill säga samma bil som du tittar på. Dubbelsätet går inte att vända på utan en massa skruvjobb och på förarstolen går det att sätta en snurr/vridplatta men har för mig att stolen går inte och vrida runt för att dubbelsätet tar i.
Kan ju vara så att det finns någon ombyggnadsats att få tag....

Det bästa är nog att försöka få tag på nuvarande ägare och be honom demonstrera hur man gör

Lasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vändbart framsäte i Sprinter?

Han måste ha satt en vridplatta i mitten på dubbelsätet. Hur han nu trixar med förarsätet för att få runt dubbelsätet är mig en gåta. Man ser tydligt dubbelsätets säkerhetsbälte runt sargen/lådan nedan, vilket tyder starkt på att sättet har "snurrats" runt.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Vändbart framsäte i Sprinter?

Av korten att döma så ser lådan som dubbelsoffan står på kapad ca 1dec upp, ser ut att vara "snäppfästen" som håller den.
Så med tanke på hur tajt de är så skulle ja mer tro att han knäpper lös den å lyfter den bakåt sen snurrar den å ställer tillbaka den, kan va att han gjort styrstift som den står i för stabilitetens skull.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vändbart framsäte i Sprinter?

Du kan ha löst mysteriet Fikman. :)
Jag har spanat på den här bilden en del under dagen och försökt fått ihop det hela, själv har jag haft en del bekymmer med att få ett enkelsäte att gå runt fritt i min sprinter och hur man skulle snurra ett dubbelsäte har jag inte riktigt kunna förstå hur det ska fungera. Med andra ord en utmaning!

Skulle det vara så att själva stolskonsolen är kapad och snäppfästen håller ihop det så bör man nog tänka till en extra gång, bältet för mitten-passageraren sitter i stolens ryggstöd så man ska inte bortse från vilka belastningar grejerna bör hålla för.

Om det går att besikta en sådan konstruktion bekymmersfritt låter jag vara osagt.

mvh jocke
 
F

F.d. 24160

Guest
Sv: Vändbart framsäte i Sprinter?

Av korten att döma så ser lådan som dubbelsoffan står på kapad ca 1dec upp, ser ut att vara "snäppfästen" som håller den.

Men ser man på! Stiligt, tack så mycket för utmärkt detektivarbete! Men jäklar, det där kommer jag aldrig att våga göra, känns som att en sån här lösning lätt blir alldeles för farligt.
 
Toppen