• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vända kassetten för rullgardin

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
I vår Hymer CS 544 K finns dessa kassetter med rullgardin och myggnät. Gardinerna rulla neråt, d.v.s. uppifrån och ner. Har sett att på en del bilar kan man rulla nerifrån och upp istället vilket jag tycker skulle vara mycket bättre då inte grannen kan se vad jag äter till frukost :twitcy:. Här är bilder på mina gardiner.
Nu ser jag att bilderna är felvända men oavsett det så går gardinerna uppifrån och ner.
Vet någon om man kan ta loss kassettet och vända den så att gardinen hamnar nere istället för uppe? Är det samma typ av kassett som används eller det en annan typ som använd för att kunna dra gardinen nerifrån och uppåt.
undrar EssoJ
 

Bilagor

  • IMG_0153.JPG
    IMG_0153.JPG
    819,5 KB · Visningar: 16
  • IMG_0155.JPG
    IMG_0155.JPG
    2 MB · Visningar: 6
  • IMG_0156.JPG
    IMG_0156.JPG
    783,7 KB · Visningar: 9

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vända kassetten för rullgardin

Hej vi har likadana gardiner på våran Sunlight och har tänkt också vända,men sen var det någon som sa att om solen lyser rakt på dina ögon när du äter så måste man stänga hela gardinen om den stängs nerifrån upp..Annas trut jag att det gå vända dom....
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vända kassetten för rullgardin

Hej vi har likadana gardiner på våran Sunlight och har tänkt också vända,men sen var det någon som sa att om solen lyser rakt på dina ögon när du äter så måste man stänga hela gardinen om den stängs nerifrån upp..Annas trut jag att det gå vända dom....

Håller med att det blir omöjligt att skärma solljuset utan att dra för hela fönstret. så det är ingen bra ide. Och vad gör det om grannen för frestas av dina läckerheter. tittar han får han väl skylla sig själv om han blir frestad :)

Men har märkt att endel är rädda för grannar och stänger alla gardiner så fort någon kommer i närheten. Jag brukar helst stänga så lite som möjligt. man vill ju se annat är insidan av gardinerna :)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vända kassetten för rullgardin

Samma här. Drar för sovrum o toa, annars är det bara för att skydda mot solen. Har inga problem om nån skulle glo in..

/M
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Vända kassetten för rullgardin

I våran husbil har vi mörka rutor går att se bra inifrån och ut, men att se utifrån och in går inte.
Bosse
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vända kassetten för rullgardin

Testa:)
Det borde funka för det är ju förmodligen en fjäder eller lkn som sköter själva "uppdraget", sen hakar ju gardinen in i hakar på sidolisterna, eller hur?
Fjädern skiter ju i tyngdlagen och borde jobba lika bra nerifrån och upp!
Sen är det en annan sak om det rent praktiskt får plats att vända på belätet :wink:, men det avgörs ju på plats!
 
Toppen