• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Välja kontantkort för surf på Ipad i Tyskland

BEjonsson

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
13686
Medlemskap
2025
Hej!
Någon som kan tipsa oss om var man bäst kan köpa kontantsurf till Ipad i Tyskland? Lidl? Annat ställe? Kommer förmodligen till Rostock först.
Och HUR krångligt är det att få igång? Alla tips i denna fråga tas emot med tacksamhet! :)

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Välja kontantkort för surf på Ipad i Tyskland

Vad jag hittat så är det AldiTalk som är mest prisvärt. De har startpaket i kassorna, som man får fråga efter. Sedan kan det registreras på webben. Men man bör inte göra det med det nyinköpta kortet, eftersom de debiterar per Mb tills man registrerat sitt abonemang.
Ett startset kostar €10 och jag planerar att köpa ett sånt och koppla på "internet flatrate L".

Annars så hittade jag denna genomgång som verkar väl uppdaterad:
Germany - Pay as you go sim with data Wiki

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag köpte nu på expert i Füssen/Tyskland ett enbart surfkort i Vodafone och det var 1gb i 30 dagar för 14,99 €.
Detta sätter jag i en överbliven telefon som jag använder och delar ut till våra telefoner, surfplatta och laptop.
Jag hade med mej telefonen in i butiken så han hjälpte med igång med det, min tyska är inte så bra...
Dom ville dock registrera kortet så Vodafone visste vem användaren är och jag visade passet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett alternativ är Vodafones Europasim som kostar 3€ per dygn för 0,5 GB i 47 länder.
Dock är initialkostnaden ca 400 kr för kortet som kan användas år från år.

T

Tommy W

Guest

Med nya tjänsten kostnads koll Europa på Telenor fick jag gratis att svara.När man ringer kostar det 10 kr för 59 minuter sms1 kr datatrafik 25 Meg 29 kr för en dag. Funkar bra för mig man använder ju samma kort som hemma

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Kan det funka och är det prisvärt att använda Hallon,s 3 "månaders "gratisversion" som är halva kostnaden?
//Tommy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man kan konstatera att ingen av de svenska operatörerna har datasurf i utlandet som är värt namnet. Löjligt små volymer!

Undantaget är Danmark med Tre och några få länder med avsomnade Fogg.

F

F.d. 58573

Guest

Knarrevik

Vodafone Europa SIM ser ut att vara attraktivt Europa SIM-Card - Europa SIM-Card

Tyvärr tycks inga av korten finnas för leverans; "Currently unavailable".

aake

PS, redigerat: Man bör kanske satsa på något annat än nano-sim om man vill koppla till en router i bilen?

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nanosim finns på lager!
Passar alla med adapter, finns för några tior på Kjell & CO.

F

F.d. 58573

Guest

Det var nanosim jag försökte köpa till min IPad Air, men fick besked om "nicht lieferbar".
Menar du en adapter för nanosim till router eller passar detta kort direkt till routern?

aake

BEjonsson

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
13686
Medlemskap
2025

Hej!
Verkligen roligt att läsa om era tips och synpunkter i frågan!
Har en ny fundering som kan vara lite intressant..
Wifi:n i min iphone har lagt av, men kom att tänka på mannens mobil...
Den har jag använt som nätdelare till paddan tidigare så det vet jag funkar.
Har frågat 3 om deras surfpass europa 140 MB för 199 kr i veckan funkar på en ipad MEN tyvärr inte.
Så nu kom jag på att deras surfpass borde funka till mannens 3-abb.! och sen kör man paddan från den! :)
(Är nämligen rädd att jag stöter på problem med ett ev. inköp av simkort i Tyskland vid reg.)
Synpunkter på detta?

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Hej!
Verkligen roligt att läsa om era tips och synpunkter i frågan!
Har en ny fundering som kan vara lite intressant..
Wifi:n i min iphone har lagt av, men kom att tänka på mannens mobil...
Den har jag använt som nätdelare till paddan tidigare så det vet jag funkar.
Har frågat 3 om deras surfpass europa 140 MB för 199 kr i veckan funkar på en ipad MEN tyvärr inte.
Så nu kom jag på att deras surfpass borde funka till mannens 3-abb.! och sen kör man paddan från den! :)
(Är nämligen rädd att jag stöter på problem med ett ev. inköp av simkort i Tyskland vid reg.)
Synpunkter på detta?

Det är inte alls problem att skaffa tysk simkort,,jag tog med min iPad till butiken som sålde telefoner och hjälp av dom två ord på engelska som jag kan lyckades vi förstå varann och han installerade kortet till iPad ..adress vill dom ha och ..Tyskland blev det t-mobile butikers adress ...samma sak gjorde vi i
Spanien där blev det Oranges sim..och adress till ställplats
Jag tycker att det är absolut billigaste sättet att ha internet utanför Sverige.
Om man installerar själv då måste man ha en olåst telefon att låsa upp simkortet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det var nanosim jag försökte köpa till min IPad Air, men fick besked om "nicht lieferbar".
Menar du en adapter för nanosim till router eller passar detta kort direkt till routern?

aake

I morse fanns nanosim men nu är det inte längre tillgängligt!
Tidigare var antalet begränsat till tre per person. Antagligen hinner de inte med anstormningen av kunder. Perfekt för dem som reser mellan länder och brukbart även efter att roaming upphör nästa år eftersom det funkar i länder utanför EU.

Nanosim med adapter till micro och full storlek funkar alldeles utmärkt!

Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Vad jag hittat så är det AldiTalk som är mest prisvärt. De har startpaket i kassorna, som man får fråga efter. Sedan kan det registreras på webben. Men man bör inte göra det med det nyinköpta kortet, eftersom de debiterar per Mb tills man registrerat sitt abonemang.
Ett startset kostar €10 och jag planerar att köpa ett sånt och koppla på "internet flatrate L".
//Stefan

Husk: ved registrering via internet skal indtastes en adresse. Brug IKKE hjemadressen, men brug i stedet adressen på den campingplads eller Stellplads, som du netop befinder dig på. Du må gerne bruge den e- mailadresse, som du bruger derhjemme.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En viktig sak er å sørge for at mest mulig gjøres i butikken, slik at de ikke sender ut et papirbrev til deg på den adressen du oppgir om du ikke er der. Vanlig procedure er for mange at de har en pakke med enkel aktivering og et slikt bekreftelsesbrev hvor det er en del du skal signere og sende inn igjen - om dette svaret ikke kommer stenger de kortet igjen. Har opplevd dette et par ganger allerede - sist med Lidl, det tok meg endel tid å få løst opp i den floken.

Om en besøker en spesialbutikk for mobiltelefoni - gjerne del av teleoperatøren en vil benytte så gjør du all papirjob der og de sender inn allt ved aktiveringen og ting fungerer.

F

F.d. 58573

Guest

I morse fanns nanosim men nu är det inte längre tillgängligt!
Tidigare var antalet begränsat till tre per person. Antagligen hinner de inte med anstormningen av kunder. Perfekt för dem som reser mellan länder och brukbart även efter att roaming upphör nästa år eftersom det funkar i länder utanför EU.

Nanosim med adapter till micro och full storlek funkar alldeles utmärkt!

Precis fått svar från Vodafone. Nya kort väntas prel. in i slutet av augusti.

aake

mrmike

HBK Intresserad
Kommun
Örebro

Ett alternativ är Vodafones Europasim som kostar 3€ per dygn för 0,5 GB i 47 länder.
Dock är initialkostnaden ca 400 kr för kortet som kan användas år från år.

Nu var väl frågan att välja simkort i Tyskland? Men vill ändå rekommendera Europasim som jag använder i min Huawei router. Befinner mig i Tyskland och det fungerar helt perfekt!

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Har kört 2 veckor med Aldi Talk som registrerades på ställplatsens adress och fastnätsnummer. När registreringen gått igenom så ändrades fastnätsnummer till inget. Registrerade på ställplatsens wifi.
Av 14 dagar har vi varit helt utan internet i 4 pga obefintlig täckning.
Aldi Talk fungerar bra i större orter och även 4G fås ibland men på landet och utefter vägen fungerar det oftast inte. 2 G fungerar inte alls utan det är bättre att låsa router på 3G och testa i större orter om 4G finns.
Vi har åkt från Sassnitz där vi köpte kortet via mindre vägar och Romantiche Strasse ner till några mil innan Fussen under dessa 2 veckor.
Valde tages flat med 1,5G eftersom de övriga flat som finns blir för små.
Kostar visserligen 2euro per dag men det är det värt.
Köp startpaket och påfyllning på Aldi och använd camping eller ställplats WIFI för att registrera på webben. Det går snabbare med ett fastnätsnummer som går till samma adress som man anger och efter ett par timmar så är registreringen klar.

BEjonsson

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
13686
Medlemskap
2025

Ett sådant "Europasim ", skulle det funka i en I-pad? eller är det mer passande för mobiler?

Toppen