• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägtullar i Norge

Rådmannen

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29367
Medlemskap
2024
Hej Vi har planer att åka husbil i Norge. Vi undrar vad vägtullarna kostar. Vi åker in via Idre och populära turistvägar till atlantkustenvägen vidare till Trollstigen mm och till baks till Sverige via Sälen
 

Rådmannen

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29367
Medlemskap
2024
Tack för tipset jag kunde bara göra en sökning sedan hade jag förbrukat mina försök pga att dom hade kostnader från Google Maps
 

Nurket

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Asker
HBK-Nr
33390
Medlemskap
2026
Autopass ferje gir 50% rabatt, med det må betales inn forskudd på Nok 3.000. Reisene blir så trukket fra dette beløpet, og det må være penger på konto for å få rabatt.
Jarle
 

zigge

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
3388
Medlemskap
2024
Hej Vi har planer att åka husbil i Norge. Vi undrar vad vägtullarna kostar. Vi åker in via Idre och populära turistvägar till atlantkustenvägen vidare till Trollstigen mm och till baks till Sverige via Sälen
Hej. Jag var i kontakt med öresundsbron ang. tillbakalämning
av brobizz till Storabältbron och frågade då om öresundsbrobizzen
fungerade i Norge och fick svar att den fungerade i S,DK och N.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Tack för tipset jag kunde bara göra en sökning sedan hade jag förbrukat mina försök pga att dom hade kostnader från Google Maps
Et tips i slike situasjoner, prøv å slette cache i nettleseren din, ev bruk en annen nettleser, eller (hvis du har VPN) bytt til en annen lokasjon og se om du får gjort flere søk da. Jeg opplevde det samme for litt siden, det ble nok gjort noen endringer da bompengekalkulatoren ble skilt ut fra Autopass-sidene hvor den lå tidligere. Du kan jo også prøve rutesøk på Google Maps, de er ganske oppdaterte på hvor det er bommer slik at du ofte kan velge alternative bomfrie ruter.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
203
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Vi tänker ta en snabb tur några dagar i Norge när gynnsamt väder råder men har ingen autopass enhet.
Måste man ha autopass enhet för husbil över 3.5 ton eller räcker det med en registrering av epass24 konto
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Som svensk kan man ju bli lite irriterad över alla dessa avgifter även på ganska vanliga sträckor. Norska bilister åker ju fritt i Sverige på alla vägar och även på färjor som körs av Vägverket. Detta får ju svenska bilister och skattebetalare betala......
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som svensk kan man ju bli lite irriterad över alla dessa avgifter även på ganska vanliga sträckor. Norska bilister åker ju fritt i Sverige på alla vägar och även på färjor som körs av Vägverket. Detta får ju svenska bilister och skattebetalare betala......
Nja,inte riktigt,trängselskatt skall alla betala,Sundvallsbron kostar 8kr liksom i Motala.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Den evinnelige bompengedebatten har vi hatt i mange år her i Norge, og den kommer nok til å pågå lenge etter at jeg er borte fra denne verden... Jeg syns personlig det er en fordømt uting, og når jeg skal på tur planlegger jeg i det lengste veier uten bompenger.

Jeg fant igjen den gamle bompengekalkulatoren til AutoPASS / Fremtind, men den krever at man plotter inn en rute før den viser bomstasjoner og priser: Bompengekalkulator - Fremtind Service

Når den digresjonen er unnagjort anbefaler jeg en forespørsel til vegvesenet vedrørende ev. bombrikke, det er kun de som kan svare på hva som behøves. Merk at kravet om bombrikke ser ut til å gjelde kun yrkeskjøretøy: (Bombrikke for tunge kjøretøy)
 
Toppen