• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägmärke

F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägmärke

Tack!
Äntligen har man börjat använda den rätta ordet"friparkering".Förstår överhuvud taget inte "fricamping"när det gäller husbilar.Inte drar man fram Markisen och bord och stolar om man stor parkerad?Och är man på en Camping så blir det inte "fri"för man måste betala för sig.Så visst är "friparkering" den rätta ordet åtminstone för mig!:music-icon:
Hälsningar Zlatko
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vägmärke

Inte drar man fram Markisen och bord och stolar om man stor parkerad?

Inte? Dt ser jag ideligen på våra rastplatser. Markiser om det är soligt och absolut små bord och stolar. Särskilt vid frukosttid. Men då campar de kanske, och hör altlså inte hemma på rastplatsen. Tydligen ingen härifråndå i alla fall...
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vägmärke

Ved og bringe inn enda et nytt ord som "Friparkering" synes jeg bare er med på og forsterke forrvirringen som det allerede er med skilter og de få ordene vi har når det gjelder hva vi driver med. Hva blir forskjell på parkering og friparkering? Forskjellen på fricamping og camping er vel at fricamping gjøres utenom campingplasser. Blir da friparkering utenom parkeringsplasser? Eller er friparkering når man parkerer gratis på en parkeringsplass. På bobilplasser/bobilparkering har man mulighet for både å campe og parkere? Camping er vel også når man tar frem stoler bord og utstyr og det bærer preg av noe mere enn å parkere?
Minner om hvordan de har løst problemet enkelter plasser ved totalt og forby opphold i bilen når den er parkert. Er vi kreative på den ene siden med og omgå regler/ord er de nok like kreative på den andre siden med å gjøre ting vanskeligere for oss.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägmärke

Det är det här som jag menar med "friparkering"och ingen camping.

Bild 204.jpg

Bild 076.jpg

Bild 054.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägmärke

I mina ögon så illustrerar de tre bilderna ovan parkering och inget annat. Möjligen kan man diskutera den vänstra bilen på den översta bilden som ju faktiskat har hissat upp framdelen så mycket att hjulen hänger i luften. Men det kanske pågår något däcksbyte :D ?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägmärke

Nejdå,det var inget däcksbyte utan han ville bara komma i våg.Men Tyskarna bryr sig inte om det är parkering eller Camping,är det fintväder så tar man fram stolar och njuter av.Här hemma är vi mera nitiska vad det gäller antigen parkering eller camping.Fast jag tycker att jag parkerar.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Vägmärke

Mina tankar förs in på det här med allemansrätten. Hur kan det vara möjligt för en markägare att sätta sig över den och förbjuda tältning i en viss terräng. Jag menar att allemansrätten måste väl vara starkare annars skulle det ju kunna sitta skyltar i stort sett överallt och vi har inte längre någon rätt kvar.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vägmärke

Ja skyltar kan få alla möjliga utseende när komunernas trafikkommite samanträder på småtimmarna, speciellt i Mora, men kreativa är de, dels så har man stoppat all parkering för lätt och tung lastbil med "personbilsmärket" men för att vara på säkra sidan så har man gjort egna lokala designade märken kanske har någon hört att det finnes en kategori som heter personbilsklass 2, men förmodligen inte. Nåväl det stod i allafall ca: 15 vad vi kallar husbilar där av skilda nationaliteter dock mest svenska, förmodligen har dessa "bakterier" blivit recistenta mot "giftskylten" eller har de läst den noggrant och sett att endast förbudet gällde husbilar utan bakhjul, och helt rätt alla hade fyra hjul minst.
:wink:

moraskylt.jpg

Däremot var vi 12 bilar som stod parkerade lite längre bort från dessa skyltar, vid badet eller cirkusplatsen som den användes till, där hade vi önskat att dessa ungdomar hade saknat bakhjul, så tänk lite på detta när ni parkerar där att ni inte ställer er med "bredsidan" mot grusplanen som vi hade gjort denna kväll, Concorden framför mig hade ganska stor träffyta. Sök upp hörnena på denna plan så är det säkrare, men vem vet de kanske var utskickade av trafikkommiten, för att få oss att tyda "Campingförbudsskylten" till parkeringsförbud för buskörningsförbud fanns inte, sista sladden kom kl 02:00.
:mad:
morasladden.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägmärke

Jag fick mig ett gott skratt över det husbilsliknande fordonet med bara ett, eller möjligen två, hjul :twitcy:
 
Toppen