• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vägkanal 18

F

F.d. 16250

Guest
hejsan tyckte jag läste om att ni har planer att införa kanal 18 igen
som väg kanal det är kanske ingen dum ide för det finns ganska många stationer som har radio och passning på kanal 18 skulle fungera ganska bra
men det vore bättre med kanal 24 usb rekomenderas
men som sagt är det så ni har planer på detta så kontakta oss gärna för vi kan sprida ut informationen till dom som kör radio
kan utnyttja en förening som heter rsn som är gratis att gå med i
använder även vhf frekvens 155 mhz också ständig ligger vi på denna frekvens
ha det bra mvh pär
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: vägkanal 18

Pär, HBK:s medlemmar använder kanal 10 för kontakter på 27 MHz-bandet.
Dessutom ska modulationssättet FM användas då apparaterna har detta som standard och man behöver då inte köpa en dyrare och mera komplicerad SSB-station.

Vill man köra SSB så kan man naturligtvis göra detta men använd då en annan kanal än 10, det är inte alla radiostationer som har SSB och en FM-station upplever då endast SSB som en störning – kanske från sydeuropa...
Vidare så är frekvensnoggrannheten mycket större för att läsa en SSB-signal med bra ljudkvalitet och chauffören i en husbil ska inte behöva ta uppmärksamheten från vägen och justera mottagaren under körning för att kunna uppfatta meddelandet på grund av att den sändande stationen ev. ligger några hundra Hertz fel i frekvens.
På FM-kanalerna på 27 MHz är inte kravet på frekvensnoggrannhet så stor - några hundra Hertz hit eller dit spelar ingen roll - och är bara signalstyrkan tillräckligt hög får man en brusfri förbindelse utan att behöva skruva på mottagaren.
Ytterligare en fördel med FM är att brusspärren (squelchen) fungerar - vilket den inte gör på SSB – och att addera bruset från en SSB-mottagare till annat ljud i en rullande bil är tämligen onödigt.

Beträffande 155 MHz så är endast simplexkanaler tillgängliga på detta band och de licensierade sändaramatörerna har med sina handapparater mycket större möjligheter till kontakter på längre distanser genom repeatrar på VHF och UHF (144 och 432 MHz-banden m.fl.)
Plus hela den vanliga kortvågen förstås, med annan utrustning...

Att köra radio är en trevlig hobby och vill man ha fler frekvensband och högre tillåtna effekter att köra med så finns alltid möjligheten att bli sändaramatör, det är mycket enklare nu att skaffa sig licens sedan kravet att kunna telegrafi slopades. Lyssna med närmast radioamatörklubb när nästa certifikatkurs startar!
 
F

F.d. 16250

Guest
Sv: vägkanal 18

HEJSAN ja förstår men fm låter ju bra och det är som du säger det är smidigt att använda
har pratat lite med en som har hus biloch kom då fram till att fm är bra att använda och dom apparatena är ganska billiga också och enkla att sköta och det är kanske många som har lite apparater liggande med fm så varför inte använda det som finns helt klart
det som nu vore bra nu att veta är då vilken kanal ni använder om det nu är kanal 10 fm
så att man vet då kan man sätta en apparat på den kanalen
kunde ju vara kul för den som kör husbil veta att det kan finnas någon på radion när man kör
så om ni tycker det verkar intressant så kan jag informera medlemmarna i rsn att ni ligger på den frekvensen inte bara rsn det finns ett antal till hillbilly och pri-f och fox som kör plus ett antal uppåt landet själv bor jag i huskvarna och kör en hel del fast mest på usb kanl 24 men har möjlighet att
använda två apparater ,
här i omkring finns faktist en del som kör radio svårt att säga exakt hur många men det är ca 15 st om inte mera .
hade varit intressant när det är husbils och husvagns mässa i jönköping om vi kunde pröva lite kanske,
ja finns intresse så hör gärna av er mvh pär rsn 13 , hillbilly 15
 
F

F.d. 16250

Guest
Sv: vägkanal 18

ja jag vet inte vad som är problem med ssb du kanske inte är så van vid ssb jag har kört sb sedan 1983 ungefär och tycker inte det är specielt svårt att ställa in nån på ssb går alldeles utmärkt måste jag säga ett tips är att vrida lite på clariffen och bara lyssna tils det låter bra det är det enklaste tycker jag och det är inte mycket man behöver justera tycker jag dom flesta apparater ligger ganska rakt i frekvens , men håller med fm är smidigt hekt klart
mvh pär
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: vägkanal 18

Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt men det är inte så lämpligt att köra husbil och samtidigt koncentrera sig på att skruva på rattarna på en SSB-tranceiver.
Av den anledningen är FM-stationer lämpligare eftersom det endast finns en vridomkopplare med fasta lägen för de olika kanalerna.
Ställer man in kanalväljaren på 10 så finns det för övrigt inte någon anledning att skruva på apparaten och föraren kan då helt koncentrera sig på bilkörningen.

Van och van vid SSB, jag har ett försprång på c:a 25 år före dig när det gäller att använda SSB, mitt cert togs i början på 60-talet så jag tror att jag ska klara mig alldeles utmärkt på egen hand även i fortsättningen på SSB...

Sedan kan man ju fundera på hur laglig din "amatörtrafik" med QSL och allt verkligen är, du använder ju 11-metersbandet (27 MHz) vilket inte är ett amatörband...
 
F

F.d. 16250

Guest
Sv: vägkanal 18

det låter det redan på 60 talet ja då kan man säga att du ligger många år före hihihihi
jag provade första gången när jag gick i första klass lite med en handapparat,
men började väl mer ordentligt när jag var 11 år och när jag gick i högstadiet så gick vi med i en radio förening och då blev det mera ordning på det hela fick man lära sig vad swr var hur man ropade mmm.
men som sagt var då är det kanal 10 fm som gäller i första hand för det är ju som du säger enklast smidigast behöver ju inte justera eller annat bara trycka på microfonen och svara
tror du att det finns intresse i husbils föreningen att det finns en del stationer i olika städer i sverige som har lite passning på kanl 10 fm under högsäsong eller mer för vi har rätt många medlemmar i bland annat rsn med flera som kan tänkas ha lite passning på den frekvensen och det kunde ju vara lite roligare för den som kör att veta att man kan ropa lite på radion och prata med någon
vi ligger också på kanal 24 usb så det finns altså två kanaler att välja på för den som vill detta
ps vad menar du med att jag skulle vara olaglig frågas
kan inte minas att jag har nämt nånting om qsl och att jag kör amatör radio trafik
har inget civilt cert i huvud taget så ska jag köra så får jag nog hålla mig där man får köra så att säga
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: vägkanal 18

[FONT=TimesNewRoman,Bold]Den myndighet vi har - PTS - som reglerar det här med privatradio säger att det visserligen inte finns något krav på att ha ett tillstånd för att köra privatradio men de har klara bestämmelser om vilka frekvenser/kanaler som får användas.[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Den frekvens på 27,555 som du nämner som en "internationell" frekvens finns inte i PTS regelverk och är då en olaglig frekvens att sända på för svenska medborgare.[/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Bold]Maxeffekten från en PR-station är också angiven och för en FM-modulerad sändare uppges den till 4 W ERP. Vilket innebär att riktantenner med högt gain inte är tillåtna för en 4 W FM-station.[/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Bold]Enligt bestämmelserna får man också köra AM men bara med 1 W ERP. De gamla AM-stationerna med 5 W inmatad effekt till sändaren kan alltså fortfarande vara lagliga om man använder en mobilantenn (1/4 lambda eller kortare).[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]På SSB gäller 4 W PEP ERP.[/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Bold]Riktantenner som förstärker effekten från sändaren så att den radierade signalen överstiger angivna effektgränser får inte användas (om man inte söker tillstånd för detta) säger alltså PTS.[/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Bold]HBK kan officiellt inte rekommendera annat än vad som sägs i bestämmelserna, vad medlemmarna sedan gör är ingenting som HBK kan ta ansvar för och inte heller tänker ha några synpunkter på, för HBK är det kanal 10 FM på privatradiobandet 27 MHz och på PMR kanal 6 subkanal 11 som gäller.[/FONT]


PEP=Peak Envelope Power (topp-till-topp-effekt)
ERP=Effective Radiated Power (utstrålad effekt)
Lambda=våglängden


[FONT=TimesNewRoman,Bold]PTS har sina bestämmelser på följande URL och ett utdrag visas.[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]http://www.pts.se/upload/Foreskrift...-undantagsforeskrifter-vissa-radiosandare.pdf[/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Bold]2 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för privatradio[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]enligt följande villkor.[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Bärvågsfrekvenserna nedan anges i MHz[/FONT][FONT=TimesNewRoman,Bold]
26,965 27,085 27,215 27,315
26,975 27,105 27,225 27,325
26,985 27,115 27,235 27,335
27,005 27,125 27,245 27,345
27,015 27,135 27,255 27,355
27,025 27,155 27,265 27,365
27,035 27,165 27,275 27,375
27,055 27,175 27,285 27,385
27,065 27,185 27,295 27,395
27,075 27,205 27,305 27,405
Högsta effekt: 4 W e.r.p. vid frekvens- eller fasmodulerad sändning. Vid
amplitudmodulerad sändning med dubbelt sidband är högsta effekt 1 W e.r.p.
bärvågseffekt och vid amplitudmodulerad sändning med enkelt sidband är
högsta effekt 4 W e.r.p. topp-till-topp-effekt.

10 kHz kanaldelning
[/FONT]
 
Toppen