Hej, jag skrev/menade att ha bilen lastad som du max har vid resor vid vägningen, inte fullastad, så du vet hur mycket den väger fram och bak och därmed hur mycket eller lite marginal du har till däckens totala bärighet, fram och bak.
Man bör nog ha uppåt max.tryck som är angivet på
däcken om vikten på bilaxeln ligger uppåt två däcks bärighet.
Men max.tryck i däcken är ju det max.tryck som står på däcken (i liten text, kolla) och inte i bilens inst.bok, och jag funderade på om du har 107 som lastindex på däcken, är då märkningen på däcken ens uppe i över 4,5kg.
Max 4,5kg. brukar det stå på däck med 109 i lastindex, men bredd och profil är också inblandat i lufttrycket. Det är en djungel som jag inte känner till mer av än det jag har sett under åren.
Så kolla Sambals inlägg och försök hitta däcktillverkarens rek. på dina däck med den riktiga belastningen du har på däcken med semesterpackning

.
Jag har också en äldre helintegrerad bil, dock med lite mindre totalvikt än din. Jag kör omkring med ca 3,9kg bak, och fram har jag däck med lägre lastindex och endast 3,5kg luft i dem, visserligen med större fälgar än original, och i stället lägre profil på däcken så det blir säkert lite annorlunda, men känns riktigt behagligt.
När jag köpte bilen så satt det kraftigare däck än vad som behövdes på den, och dessutom pumpade till max. Det var som att ha direktkontakt med varje skarv och märke i vägen och inte roligt alls, och grusväg var nästan olidligt.
Jag var kanske lite otydlig med ett kilo mindre i däcken. Det var tänkt som ett expriment för att känna och höra om det blir stor skillnad och sedan jobba vidare från det.
Med för lite luft i däcken så får ju däcksidorna jobba mera, och lika som en cykel med för lite luft, så går det trögare att rulla.
Men som sagt, man behöver inte ha däcken pumpade till maxtryck om de inte belastas till max, och kanske inte ens då.
M.v.h. JANKRO.