• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väggrenovering

M

Misty

Guest
Har bytt fönster i den gamle Piloten och ser att det har varit fukt och faneret släppt på sina ställen. Hur skulle ni gjort? Försökt riva bort fanéret och byta det? Verkar ganska svårt för en amatör. Eller kanske göra bilen ljusare genom att måla om istället. Men vad lägger jag då istället för fanér? Kan man klara detta med begränsade kunskaper?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Väggrenovering

Har bytt fönster i den gamle Piloten och ser att det har varit fukt och faneret släppt på sina ställen. Hur skulle ni gjort? Försökt riva bort fanéret och byta det? Verkar ganska svårt för en amatör. Eller kanske göra bilen ljusare genom att måla om istället. Men vad lägger jag då istället för fanér? Kan man klara detta med begränsade kunskaper?

Jag har exakt samma problem med min Pilot. Tog bort fanerat och vissa reglar under var angripna av fukt. Tänkte först också måla över fanerat men tur var att jag tog bort en bit av. Det medför dessvärre en del merarbete. Är fanerat fuktangripet så kommer nog färgen att lossa senare igen så att du blir besviken. Ta en rejäl tankeställare om hur.
 
M

Misty

Guest
Sv: Väggrenovering

Tack för ditt svar! Men jag är nog säker på att det är torrt under. Men vad gjorde du? Satte du dit nytt faner?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Väggrenovering

Köpte 3 mm plywood som skall sättas dit. Håller på fortfarande med det
Mitt faner hade inte separerat men var tydligt missfärgat
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:
M

Misty

Guest
Sv: Väggrenovering

Sådär ser nog mitt ut också när faneret är borta. Så du sätter plywood och målar sedan? Finns kanske tunn, tunn plywood annars väger väl den en del?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Väggrenovering

Finns 3mm plywood i bygghandeln (1,50*1,50). Den bilhandlarpanel som sitter där är just 3 mm. Måla inte utan använd nonwowen tapet el tunn nålfiltmatta el båtklädsel finns hos båtfirmor. Bered dig på lite merarbete om du börjar att ta bort faneret. Dyker nästan alltid upp mer fel
Så här kan det se ut under
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    980,2 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Väggrenovering

Är det över eller under fönstret där du ser fuktfläckarns ?
Om det är under då brukar det bara ha läckt från fönstret men är det i överkant då har det ju läckt från taket eller anslutningen mellan vägg o tak. Då blir det lite mer jobb att återställa. Tog först av plywooden under fönstret, men började kolla i överkant då blev problemen mer i alla fall i mitt fall. Slutade också med delvis byte av reglar i taket och sedan plywood. Fick bra uppbackning från medlemmar här i klubben.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Väggrenovering

Bra förslag att vänta till hösten.
Köp en fuktmätare med stift på biltema. Tryck först in stiften endast någon mm in i plywooden för att kolla den där du misstänker skador. Sedan precis i underkant fönstret finns det en regel. Kolla den genom att sticka in stiften c:a 6-7 mm genom plywooden för att mäta regelns fukthalt på flera ställen. Mätaren mäter precis mellan sptsarna
 
M

Misty

Guest
Sv: Väggrenovering

Jag har en sådan redan och det finns ingen fukt enligt den.
 
Toppen