• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väderskydd

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Mellan april och oktober finns "byggsatsen" till väderskyddet lagrat i bostadshusets garage och uppställningsplatsen är just bara en grusad yta med gräsarmeringsplattor för "hjulspåren".
I november monteras väderskyddet upp på de permanenta plintarna som under den varma årstiden bara har en decimeterlång träpåle för att undvika en dold snubbelfara.
 

Bilagor

  • PICT0368.JPG
    PICT0368.JPG
    138,8 KB · Visningar: 20
  • PICT0369.JPG
    PICT0369.JPG
    135,5 KB · Visningar: 18
  • PICT0371.JPG
    PICT0371.JPG
    151,6 KB · Visningar: 20
  • PICT0367.JPG
    PICT0367.JPG
    100,9 KB · Visningar: 36
  • PICT0372.JPG
    PICT0372.JPG
    131,5 KB · Visningar: 21

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Väderskydd

Tämligen diskret historia (förutom snedsträvorna kanske). Kan den inte få stå kvar hela året? Måste vara jobbigt att skruva ihop hela pusslet och efter några år kanske inte skruvarna i takplasten sitter lika bra efter upprepade demonteringar? Men det kanske rör sig om en byggnadslovsfråga så där i mer tätbebyggt område?
Står bilen på plats hela vintern eller använder du den?

Den carport jag presenterade igår är dimensionerad för mer än maximalt förekommande snötryck (>3m) och för storm, men det kan väl vara lite väder även i Göteborg?

aake
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Väderskydd

Väderskyddet har stått på tre olika platser på tomten, allt anpassat efter vilka fordon, två husvagnar och tre husbilar, som varit aktuella.
Allt är skruvat och uppmonterat 10 gånger och nedmonterat 9 gånger.
Det är en tillfällig byggnad som står uppe 5 månader.
Tidigare, när jag hade mer bråttom tog uppmonteringen ca 8tim och nedmonteringen 6tim. Nu delar jag upp det på två dagar. En bra skruvdragare och lite bra höstväder så går det bra.
Jobbigast är att bära ut och in med alla delarna men ännu så länge så går det bra.
Skruvhålen i plasttaket har på vissa ställen blivit större än farmarskruven men tätas då med husbilsplåster (silvertape).
Några droppar vattenläckage är ingen katastrof.
Väderskyddet är till för att inte snö skall ligga på taket, halvsmälta för att sedan frysa igen och orsaka frostsprängning i lister etc.
Bilen är avställd november-mars men bilen kan, med väderskyddet uppmonterat, köras ut och in.
Göteborgsvintern är just av typen snö-slask-frysning-slask osv även om vi de senaste vintrarna haft ordentligt med snö och kallt.
Väderskyddet tål Göteborgsvinten och har stått pall för de stormar som varit.
Det är inte stor yta som vinden kan ta tag i eftersom sidorna är öppna.
Hoppas det var svar på dina frågor.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Väderskydd

Samma tanke med vårt Wirehus som vi sätter upp i november och tar ner i april.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Väderskydd

Dags att montera upp väderskyddet. Har inväntat uppehållsväder och nu i em lyser solen.
Fick hjälp av fru, barn och barnbarn att bära ut hela byggsatsen och det gick undan värre.
Montering startar måndag.
 

Bilagor

  • PICT1147.JPG
    PICT1147.JPG
    152,3 KB · Visningar: 10

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Väderskydd

Fotografera gärna "bit för bit" vid monteringen och ange måtten för resp. del.
Tack på förhand.
Står stolparna på betongplintar?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Väderskydd

Det gör jag gärna.
Ja, jag har grävt och gjutit 6 st printar som väderskyddet är förankrat i.
Se bif bild.
Så ser det ut från sent mars till sent oktober. De korta träkubbarna är till för att man skall se "hindren" så att man inte snubblar på de vassa plintjärnen.
Platsen är nedre delen av tomten där jag backar rakt in från en vändplan.
Den tidigare gräsmattan grävdes bort till 10-15cm och gräsarmeringsplattor lades för körbanorna. resten fylldes med makadam för att inte markfukten skall stå kvar som det gör i gräs/jord eller sand.
Återkommer med monteringsbilder.
 

Bilagor

  • Väderskydd1.JPG
    Väderskydd1.JPG
    59,3 KB · Visningar: 1.394
  • Väderskydd2.JPG
    Väderskydd2.JPG
    62,1 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Väderskydd

Bilder från dagens montering. Plasttaket monteras i morgon.
Allt virke är tryckimpregnerat.
Mått:
Stolpar 95x95
Stag 95x45
Sidobjälkar 195x45
Takbjälkar 140x45
Taksparrar 45x45
 

Bilagor

  • Vskydd5.jpg
    Vskydd5.jpg
    82,3 KB · Visningar: 9
  • Vskydd10.jpg
    Vskydd10.jpg
    108,7 KB · Visningar: 10
  • Vskydd9.jpg
    Vskydd9.jpg
    48,3 KB · Visningar: 8
  • Vskydd8.jpg
    Vskydd8.jpg
    36,9 KB · Visningar: 8
  • Vskydd7.jpg
    Vskydd7.jpg
    99,6 KB · Visningar: 7
  • Vskydd6.jpg
    Vskydd6.jpg
    110,6 KB · Visningar: 8
  • Vskydd4.jpg
    Vskydd4.jpg
    96,6 KB · Visningar: 7
  • Vskydd3.jpg
    Vskydd3.jpg
    95,4 KB · Visningar: 6
  • Vskydd2.jpg
    Vskydd2.jpg
    120,3 KB · Visningar: 9
  • Vskydd1.jpg
    Vskydd1.jpg
    119,7 KB · Visningar: 12
F

F.d. 55591

Guest
Sv: Väderskydd

OJ vilken arbetsmyra du är, imponerad. Jag själv tänkte använda julas täcke. Kul att se din konsruktion. Hoppas det fungera även denna vinter.
:yes:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Väderskydd

Jag har använt detta väderskydd för två husvagnar och tre husbilar.
Eftersom husvagnarna var lägre än husbilarna var jag tvungen att skarva på stolparna för att klara alkovbilarnas höjd.
När vi skaffade nuvarande delintegrerade husbil kunde jag kapa stolparna.
Konstruktionen är stabil, en arbetsledare på ett byggföretag gjorde skissen och dimensionerade virket.
Det är väldigt lite vindfång då det är en öppen konstruktion och den har stått emot Gudrun, Ivar och vad nu stormarna har döpts till.
Det tog 6 tim att montera byggsatsen och drygt 2 tim att lägga på plasttaket och sidoskydden.
Ännu så länge biter skruvarna i skruvhålen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Väderskydd

Ser bra ut. Vi använder ett tält (Wirehus) under vintersäsongen, som tar ½ dag att sätta upp och ett par timmar att riva. Vi kör upp framhjulen på klossar för att få lite bakåtlut på taket så att ev smältvatten från ryksnö kan rinna av. (Eftersom parkeringsplatsen lutar en aning framåt har vi också fått gräva små hål för bakhjulen - dubbla klossar fram funkar inte pga takhöjden och Net1 antennen).
 

Bilagor

  • P1020367.JPG
    P1020367.JPG
    3,5 MB · Visningar: 18
  • P1020368.JPG
    P1020368.JPG
    3,2 MB · Visningar: 16
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Väderskydd

Förvånad att ingen kom med den rätt uppenbara invändningen att det egentligen bara var att vända bilen....
:oops:Kom på det när jag läste mitt eget inlägg....:oops:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Väderskydd

Hej Roland & Viola!
Vad bra Wirehuset ser ut!
Vad vilar vinkeljärnet i nedan delen mot marken är det träregel, om är den fäst ytterligare ner i marken m. t.ex betongplintar eller jordankare.
Hoppas att jag varit tydlig.
Mvh.
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Väderskydd

Gjorde igår ett, innan jag fickse denna tråden, ett liknande väderskydd av reglar o bräder som ändå fanns hemma men med följande skillnader.
Inga plintar eller liknande utan en bottenram av impregnerad plank. Genom några plank förs bilens tyngd över till ramen.
Sadeltak istället för snedtak, ger lättare konstruktion och större lutning vid samma totalhöjd.
Några fler stolpar men av dimensionen 50x75 (ohyvlat).
Pressenning istället för plast Går ned en bit på sidorna.
Diagonalstag vid öppningarna, lätt demonterbara.
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Väderskydd

Har inga bilder ännu. Skall även byta presenning så att väggarna når nästan ner till marken (på uppmaning av "skönhetsrådet".)
Om man av olika anledningar inte kan eller vill använda nedgrävda plintar eller jordankare kan man som sagt låta bilens tyngd ge samma funktion.
Först en planka under varje hjulaxel. Om underlaget är grus kan överkanten kan ligga i marknivå. Ovanpå dessa längsgående plank där långsidorna skall vara. Fäst med fransk skruv eller motsvarande. Sedan stående reglar, ovanpå dessa hammarband och däröver triangelformade takstolar. Överst några längsgående bräder på varje sida. Uppstagning med diagonalstag på långsidorna samt krysstag på kortsidorna (lätt borttagbart på infartssidan). Delarna sammanfogas med hjälp av lämpliga beslag. Skruvförband på den del som skall demonteras eller om det är dragspänningar; i annat fall kan ankarspik användas. Det hela täcks med presenning som fixeras med hjälp kapellstroppar.
Virkesdimensioner är beroende av vindförhållanden och beräknad snölast. Om man inte låter det bli för tjockt snötäcke så kan klena dimensioner användas.
Det finns givetvis en nackdel och det är om man använder husbilen på vintern och det väntas kraftig vind. Då får man antingen ta bort presenningen så att det inte finns något vindfång eller också belasta med andra tyngder. (Lätt att räkna på, den genomsnittliga vindlasten kan sättas lika med vindens dynamiska tryck).
 
Toppen