• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utväxling 307d

F

F.d. 2633

Guest
Hej är det någon som har erfarenhet av ändrad utväxling på 307 d
i min sitter en eftermonterad 300d motor och den verkar orka med en högre
utväxling.
det finns 4:40 slutväxel på nån bensindriven lastbil, skulle en sån funka ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Utväxling 307d

Byta bakaxeln om den är i bra skick är ju lite väl jobbigt och dyrt.
På min bil gick jag från 65 profil till 80 och det blev lite väl mycket, men är perfekt på motorvägen kan marcha 110-120 utan problem nu men hastighetsmätaren som visade för mycket förut visar för lite nu.
Skiljer nästan 10km i motorvägsfart mot de gamla däcken.
Beror ju på vad du har för däck nu men går det att gå upp i dimension så är det ju en enkel väg att gå. Det är ju både bredden och profihöjden som påverkar omkretsen och alltså utväxlingen. Finns sidor som räknar ut detta automatiskt på nätet.
Jag skulle välja en lite lägre profil idag utväxlingen blev lite väl stor.
Tips kolla på skroten efter däck att testa med.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Utväxling 307d

Hej är det någon som har erfarenhet av ändrad utväxling på 307 d
i min sitter en eftermonterad 300d motor och den verkar orka med en högre
utväxling.
det finns 4:40 slutväxel på nån bensindriven lastbil, skulle en sån funka ?

Utväxlingen på en besinbil är väl oftast lägre/mer varv per Km hastighet, eftersom bensinmotorer varvar mera. Du verkar ju behöva en motsatt utväxling, troligen då från någon av de starkaste dieslarna i serien?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Utväxling 307d

Jag har ingen större erfarenhet av 307:eek:r men jag hittade en tråd på ett annat forum som visar att det verkar finnas i varje fall tre utväxlingar.

Rear axle specification for the MB 307D van - PeachParts Mercedes ShopForum

4,375
4,4
4,9

Har du en axel med 4,9 i utväxling så så skulle det bli skillnad om du hade en av de andra. skillnaden mellan 4,375 och 4,4 tror jag blir svår att märka.
Det skulle gå att räkna ut skillnaden i varv vid given hastighet för att bedömma om det är värt uppoffringen, men jag har glömt hur man gör... :oops:
men via google hittar man såna här små fina manicker:

Gear Ratio Calculator
RPM / Speed / Gear Ratio Visual Calc
Gear Ratio Calc

Någon av dem kanske är användbar men hittar du någon kalkylator som är riktigt bra får du gärna berätta det för mig. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Utväxling 307d

dividerar man utväxlingen med varandra så får man den procentuella förändringen som man direkt kan multiplicera med hastigheten.
knappt märkbart alltså mellan 4,4, och 4,375 skulle knappt ge 0,6km skillnad i 100km.
 
F

F.d. 2633

Guest
Sv: Utväxling 307d

Tack så mycket för alla svar, jag tror att jag redan har 4.40 utväxling enl instruktionsboken, måste hissa upp och räkna varv. jag skulle nog behöva en 4.0 utväxling. jag trodde att någon bensinbuss hade högre utväxling men det verkar vara fel.
 
F

F.d. 1038

Guest
Sv: Utväxling 307d

Hej,

Förutom bakaxelns utväxling så kan man ju titta på växellådan också. Om det är så att du har Mercas egna gjutjärnslåda så finns det två olika drevsatser till dessa modeller. För de svagare motorerna satt en sats med ovanligt låg etta (6.16:1) och med femman rakt ut på axeln (1:1). Denna modell heter 711.110. Kanon för tunga lass och start i backar, men för bränsleförbrukningen på motorvägen hjälper det inte mycket.

Modellen som heter 711.113 har exakt samma hus och sprängkåpa men annan drevsats. Den har etta på 4.7 och femma på 0.8:1 - verkar vara bättre för vad du söker. Om det är så att du har 711.110-varianten så försök få tag på en 711.113 istället - denna mod hjälper ju mer än att byta bakaxeldrev!

Jag har själv tittat på att få tag i enbart drevsats till denna men har inte orkat höra runt bland skroter i Sverige. Och jag antar att det inte finns mycket hjälp att få från Mercedes Sverige. Är det någon som vet någon Mercaskrot som kan hjälpa en med detta?
 
Toppen