• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utvändigt plastunderhåll - tex "kjolar" runt bilens nederkant

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Vad använder ni för medel till att hålla plasten ren och fräsch?
Hur ofta?
Ofta är den grå eller liknande och blir bara tråkigare med åren.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Utvändigt plastunderhåll - tex "kjolar" runt bilens nederkant

Hmmmmmmmm?
Av alla dryga 200 som sett/läst inlägget - är det ingen som vårdar plasten utvändigt?
Den blir ju med tiden "torr och gråglammig".
Testar nu själv med: (inköpt på Ditec)
VISTA
LONG-LIFE SILICONE FREE
EXTERIOR PLASTIC CONDITIONER

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Årsaken til at jeg ikke svarte er det at vi snakekr ofte om flere forskjellige typer plast som må behandles forskjellig! ABS plast blir grå av voks, men andre plastvarianter blir best med voks. En silikon olja er ok for en kortere tid på begge og brukes ofte før salg, men etter en stund så blir ABS plasten grå igjen - ofte mer grå enn tidligere.

Men PatricS er det ikke en Plåtis du har? Trodde ikke det var mye plast på den :D:wink:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Jo nog är det mest plåt - men MYCKET plast nertill.
Trodde det var ungefär "samma" plast nertill på de flesta bilar. (hmmmm lättare att vårda plasten på båtar!).
Har dålig erfarenhet av plast på tidigare personbilar å har ingen aning om hur detta medel verkar i längden å hur det tål tvätt mm.
Nåja tiden får utvisa resultatet.
Så här såg det ut under tiden jag la på medlet:

Bilagor

• PlåtisVårdPlast 010.JPG
    PlåtisVårdPlast 010.JPG
    1,4 MB · Visningar: 5
  • PlåtisVårdPlast 012.JPG
    PlåtisVårdPlast 012.JPG
    1,4 MB · Visningar: 3

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Patrik S!
Anledningen till att inte jag svarade är nog att mitt sätt att få grånade plastlister är lite udda. Jag använder vanlig matolja! Euroshoppers olivolja för att vara mer exakt, den smakade för...-färligt på salladen så den har blivit degraderad till bilvårdsmedel. På Renault Lagunan fungerar det utmärkt, ett tag i allafall.
// Göte J

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Göte, den var ikke dum - jeg har brukt litt forskjellige oljer på ABS plast, og det er normalt bedre enn "bumper care" og andre "vidundermiddel".

PatricS, den plasten ser ut som ABS og blir grå-hvit av voks - tørr og grå av sterke vaskemiddel og avfettning. Göte sitt oljetriks kan godt brukes, en fet olje er bedre enn en mager. Olivenolje med sitt syreinnhold kan muligens løfte skitt ut av porene i plasten og er ikke skadelig for huden heller.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Som alternativ till olivoljan so naturligtvis är utmärkt för ändamålet, så kan jag rekommendera rå kallpressad linolja. Detta ger lyster åter och den bevaras länge. Dessutom är denna linolja utmärkt rost skydd då den tränger in i prer oche därefter utvidgas ca. 15% vid oxidering(torkar).

MVH 6001:p

Toppen