• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utvändig gasolslang

F

F.d. 25146

Guest
Har ett utvändigt gasolurtag på vår husbil. Läser i instruktionsboken att man ej
skall använda längre utv.slang än 1,5 mtr. För att det skall fungera bra för oss skulle vi behöva slanglängd på ca 3,5 mtr. Är detta tillrådligt ???? Risker???
Lagligt????
Någon som vet???
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Utvändig gasolslang

Jag har fem meter funkar fint.....
Finns nog lite paragrafer i olika länder som säger max 1,5m.
Vet även att man i vissa länder ska ha slangbrottsventil som stänget tillförseln om man råkar ha av slangen eller den lossnar.
Använder min till grill.
Tänker fixa en slangbrottsventil någon dag och en färlängare så man kan stå i lä
bakom bilen med grillen.
:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.592
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Utvändig gasolslang

Hej ToreL.
Lägger in en länk till -Gasolhantering- från räddningstjänsten.
Det står inget om fast eller tillfällig koppling.

Gasolslangars längd får ej överstiga 1,5 meter. Vid längre avstånd skall gasolrör anslutas till flaskorna. Endast SIS-godkända slangar och rör får användas. Gasolslangen bör bytas åtminstone vartannat år för att undvika sprickbildning.

Så det funkar nog ok. men det är bara en regel som är satt utan vidare förklaring än högre säkerhet med rör.

Här har du all text.
Hantering av gasol - Räddningstjänsten Syd

JANKRO.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Utvändig gasolslang

1,5 mtr.tillåter svensk lagstiftning när det gäller SIS godkänd slang.Händer det något och jag har längre slang har säkert de flesta försäkringsbolag åsikter om ev.ersättning
 
Toppen