• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utslitna bromsklossar pa ett hjul

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
I Juni 2019 bytte jag samtliga bromsok och klossar (Skivor runt om). Nar jag forra veckan var hos dackfirman som monterat unermalig ventiler i mina dack (4-ventil haverier genom Europa pa ett ar) sa kollar jag att bromsarna ser ok ut eftersom det bara ar ett ar sedan jag helrenoverade med nya delar.

Vanster fram ser jag att klossarna nastan ar utslitna... har inte markt nagot och det har inte luktat brant heller.
sliter i sar det hela, motionerar kolvarna ett antal ganger, kollar att damaskerna ar hela. Allt ser nytt ut, forutom att klossarna ar slut. Monterar allt och kor en testrunda.. nu ligger bromsen pa och det luktar brant fran va-fram.

Eftersom jag felbestallde forra aret sa hadde jag ett nytt ok liggande, monterar detta och allt fungerar aven efter testkorning...

trakigt nar man far nya "defekta" delar, sa kul ar det ju inte att skruva bromsar.
Ska bestalla en renoverings sats och oppna oket for att se om jag kan se vad som ar fel, annars far jag nog lamna in det till nagon som tror sig veta ;)


//Freddy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, när jag hör oförklarlig anliggning av bromsar så kommer alltid en ev. orsak upp i mitt huvud.
Första gången för mycket länge sedan så idiotförklarade jag mig själv först, men kände stor tillfredsställelse när jag hittade felet.
Andra gången fick jag en Aha upplevelse på direkten och tredje gången var det en kompis som ringde i sin nöd.
Inte alls säkert att du har det problemet eftersom det gick att motionera kolvarna och extra oket verkar att fungera, men kanske ändå värt att kolla.
Om bromsslangarna som tar upp fjädringsrörelsen har varit med länge och rört på sig så kan den inre slangen få småsprickor men ändå funka som vanligt.
Småsprickorna gör att det blir som flänsar i slangen och de börjar att fungera som backventiler inne i slangen. Det hårda trycket på bromsvätskan när man bromsar går ut till oket och det bromsar bra, men returen sker ju bara genom att ev. en lite fjädrande backspär för kolven, tätringen och lite rörelse från skivan gör att kolven backar liite nästan helt utan kraft. Lite täppt retur i en bromsslang gör lätt att det ligger an lite lagom, inte ens så att det blir rejält varmt men lite slitage på beläggen hela tiden eller bara ibland nöter ner dem mycket fortare än normalt.
Om felet är påtagligt så går det inte ens att tycka tillbaka kolven alls förrän man lossar slangen från oket.

M.v.h. JANKRO.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag har haft den funderingen ocksa, haft liknande problem dar en slan pa min forra bil var helt tappt. rensade den medans jag vantade pa en ny...

Jag kommer inte ihag market pa oket, men ska kolla pa det, Kopte det fran Rock Auto ;)
men ett ar senare sa ar det billigare att kopa en renoveringssats till det for 50:- an att skicka det over atlanten ;)

/Freddy
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
När jag har luftat bromsarna på det gamla sättet har jag lagt en träbit bakom bromspedalen.
För att inte pedalen ska i botten.
Huvudcylindern och packningarna slits in med varandra med tiden.
Går pedalen i botten finns det risk att det börjar att läcka.
Kolven och packningarna är normalt aldrig i botten av huvudcylindern.

Ett tips som Bosse bildoktorn lärde ut för många år sedan när det fanns tjockteve.

Det där med svullna bromsslangar är bra att Jankro skrev.
Inget som jag kände till.

Åke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Även jag handlar då och då på RockAuto, ibland frestas man att köpa ur ekonomi/budget-sortimentet, men oftast återvänder förnuftet, och man väljer istället ur daily driver eller premuim-sortimentet, utbudet är ju gigantiskt over there.

Det där med separerad bromsslang har jag råkat ut för en gång i början på 80-talet, tog dagar att finna det, ett mycket irriterande fel.
Bra att Jankro tog upp det, jag hade helt glömt bort det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Om bromsslangarna som tar upp fjädringsrörelsen har varit med länge... M.v.h. JANKRO.
Hur länge är "länge" JANKRO, 70-80-tals bilmodeller eller efter milantal, eller...? Marianne samåkte med en vännina i Spanien då bromsarna la av helt på hemvägen, mitt i kurviga bergen. Då var det huvudcylinder som hade lagt av. Jag blir mörkrädd när jag läser artiklar om fel på bromssystemet. ...och tack för info!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur länge är "länge" JANKRO, 70-80-tals bilmodeller eller efter milantal, eller...? Marianne samåkte med en vännina i Spanien då bromsarna la av helt på hemvägen, mitt i kurviga bergen. Då var det huvudcylinder som hade lagt av. Jag blir mörkrädd när jag läser artiklar om fel på bromssystemet. ...och tack för info!

Hejsan, det är väldigt svårt att säga någon tid eller miltal innan det kan hända för det beror på många faktorer.

Det måste nog gå "rätt många" år innan risken börjar bli överhängande, det kanske aldrig händer
Det beror ju rätt mycket på vilka vägar man åker på. Guppiga och dåliga så fjädringen rör sig mycket och ofta, eller släta och fina.
Det beror troligen också mycket/kanske mest på hur bromslangarna sitter för att ta upp fjädringsrörelsen. Långa och utsträckta klarar sig troligen skapligt, men de som har en skarp U böj som rör sig upp och ner/ändrar läge på böjen hela tiden är nog elakast mot slangen kan man tänka sig.

Man blir ju inte av med bromsverkan om det bråkar, men om det blir rejäl verkan på "backventilen" inne i slangen, så kan ju bromsen, navet och lager m.m. bli väldigt varma utan att man kanske märker något när man åker med bilen.
Som STANTON skriver så kan det nog vara en god idé att byta slangar vid bromsrenovering tillsammans med nya eller renoverade ok m.m.
Att byta bromsslangar efter en viss ganska kort tid är nog lika meningslöst som att byta en kamrem som gått 1000mil efter fyra år :wink:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen