• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utomlands med hund ?

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Funderar på resa till Danmark o Tyskland det går att läsa om regler ,men sen skall jag tillbaka till Sverige igen vad gäller då? Ps första resan med hund Ds.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Utomlands

Detta får man enligt riktlinjerna föra in från annat EU-land

  • 10 liter starksprit
  • 20 liter starkvin
  • 90 liter vin (varav högst 60 liter mousserande vin)
  • 110 liter öl
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Utomlands

Hej,
hunden ska ha ett pass där det framgår att han/hon är vaccinerad mot rabies. Det är det enda som krävs. Men, vi som har åkt i Europa i 16 år med minst en hund (och även katt), har av vår veterinär fått rekommendation att också ge hunden en spruta mot fram för allt leptospiros, som är en mycket otrevlig och livshotande leversjukdom, som ofta är svår att bota. Dessutom rekommenderar vår veterinär de vanliga sprutorna mot parvo och valpsjuka. Vi brukar också avmaska med medel mot dvärgbandmask när vi kommit hem igen, även om det inte längre är obligatoriskt.
Men att åka med hund (och katt) i Europa är trevligt och båda två är dessutom välkomna att följa med när vi äter ute, vilket vi tycker är skönt. Då slipper vi lämna dem i bilen om det är varmt. Även om katten i och för sig trivs bättre i bilen än på restaurang.
Ha en trevlig resa
Karin:wink:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Utomlands

Har åkt med hund i 10 år och håller med keskendal.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Utomlands

Detta får man enligt riktlinjerna föra in från annat EU-land


  • 10 liter starksprit
  • 20 liter starkvin
  • 90 liter vin (varav högst 60 liter mousserande vin)
  • 110 liter öl


Kenth tänker bara på procenten när någon nämner ordet UTOMLANDS:twitcy:
 

Jammis

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12660
Medlemskap
2025
Sv: Utomlands med hund ?

Låter fantastiskt att man kan få ta med sig hunden in på restaurang utomlands ! Bra upplysning för mig som är ny med husbil och hund i husbil när det gäller resa utomlands !
 

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Sv: Utomlands med hund ?

Skall man kontakta tull el. Myndighet vid inresa i något land och vad gäller när jag återkommer till Sverige, mynndighetskontakt ?
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Utomlands med hund ?

Skall man kontakta tull el. Myndighet vid inresa i något land och vad gäller när jag återkommer till Sverige, mynndighetskontakt ?

Hej,

du måste vara ute i god tid för rabiesvaccinering, det krävs till alla länder, samt att hunden måste ha giltigt pass där det fylls i.
Du kan kolla på Jordbruksverkets hemsida.
När du åker in i Sverige ska man egentligen anmäla att man har hund i bilen, vi har åkt flera gånger, men det syns ju aldrig någon tullare där.
En gång då vi kom med flyg sent på kvällen ringde jag till tullen (fanns en tel på Landvetter där man skall anmäla), det enda dom frågade va om hunden va avmaskad och så önskade dom oss välkomna till Sverige igen.....
Jag tycker att man ska ge en avmaskningstablett innan man åker in i Sverige, det är dock inget krav längre, men bra om utifall att.....:dog:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Utomlands med hund ?

Hej,

du måste vara ute i god tid för rabiesvaccinering, det krävs till alla länder, samt att hunden måste ha giltigt pass där det fylls i.
Du kan kolla på Jordbruksverkets hemsida.
När du åker in i Sverige ska man egentligen anmäla att man har hund i bilen, vi har åkt flera gånger, men det syns ju aldrig någon tullare där.
En gång då vi kom med flyg sent på kvällen ringde jag till tullen (fanns en tel på Landvetter där man skall anmäla), det enda dom frågade va om hunden va avmaskad och så önskade dom oss välkomna till Sverige igen.....
Jag tycker att man ska ge en avmaskningstablett innan man åker in i Sverige, det är dock inget krav längre, men bra om utifall att.....:dog:

Håller med till 100% om att man bör avmaska, borde vara krav.
 
Toppen