• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utnötta luftbälgar efter 5500 mil???

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2025
Jag har Al-Ko chassi med Al-Ko Air premium x4 luftfjädring. Vid besiktning förra vecka så visade det sig att bälgarna fram var helt utnötta och bilen har bara gått 5500 mil och är en 10a.
Fabrikatet på bälgarna fram är Goldschmitt och det visar sig att jag måste beställa hela fjäderbenet med bälgen och det är väldigt, väldigt dyrt.
Någon som har erfarenhet av detta, alternativa fabrikat som passar? Andra alternativ?
Alla svar mottages med tacksamhet.
MVH
Sven-Åke

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025
Sv: Utnötta luftbälgar efter 5500 mil???

Det lät inte bra, undrar om maskinskada gäller för fjädringen med så lite mil ?

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Det går säkert att byta bara bälgarna, det är troligtvis samma som används av freno eller U- lift i Backaryd. Vi har sådana på våra Fiat, Ford, Renault med luftfjädring som är ombyggda för färdtjänst. Kostar 3-4 tusen för en bälg har jag för mig. Prata med din lokala verkstad så kan dom säkert hjälpa dig, är inte svårt o byta bara bälgen.

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2025

Tyvärr inte, gäller inte, som de ser det för förslitning. Tack för tips ;-)

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2025

Bra tips, tack! Har du möjligtvis namn på verkstad som utfört detta så är jag ännu mer tacksam.
MVH
Sven-Åke

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Prova karnag annars, har det mesta inom luftbälgar.
Luftbälgar - Firestone.
Sen kan vilken verkstad som helst byta, i värsta fall får du ta loss fjäderbenen o kolla exakt vilken bälg du har. Men det går säkert o få fram lösa bälgar, det är jag säker på.

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Har också fått byta mina i fram , årsm 11 12000 mil . Enligt mekanikern som bytte mina så är det bara skräp som sitter i fram . I bak sitter det bra grejor . Han sa att luftbälgar som sitter på lastbilar klarar 100,ooo mil och det var tydligen åt det hållet som sitter i bak . Man blir alltid lurad någonstans ! Sevallbo

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2025

Jag har ringt och mailat runt massor, även Karnag och de menar att de har sitt system med sina fästen och Goldschmitt har sina. Syns bara att Al-Ko Kober, som är ett premiummärke väljer att sätta dit ett inte lika bra. Sur, förbannad och fattig blir man.
Tack för tipsen

Toppen