• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utländskt B-kort

F

F.d. 25545

Guest
Hej kära vänner!

Kollar även med er här som är kloka i det mesta, tycks ju ta tid vid andra instanser!
Vi blev lite lurade ( eller dumma som vi är ), då vi köpte vår nya husbil på 3850kg.......fick till oss det här med kort taget innan -96 osv........ja, men det har vi ju så då är det ju bara att köra och tuta......NOPE......inte med ett finskt körkort......regeln gäller ju bara för kort tagna i Sverige......så min man började med att ansöka om ett svenskt körkort, som han nu har fått och det innebär ju att det blir utfärdat 2014......alltså gäller inte regeln från -96......sedan kollade han med körskolor och de påstår att det räcker med utökat B......3500kg + 750kg extra......men det litar vi inte på......ganska hemskt att gå en gång till i fällan.......utökat B är väl för kombination......nu väntar vi på att få ett riktigt svar från transportstyrelsen!!!! Hur ser ni på detta som kan en del om körkort, Sverige och lagar.......själv behåller jag mitt finska ( för det var upp till var och en om man vill behålla eller byta )......för det är i kraft tills jag fyller 74 år......här måste man ju förnya det rätt ofta......hoppas någon kan ge ett svar ;-)


//:::::Mikaela
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Utländskt B-kort

Hej
Utökat B gäller enbart släpvagnar så här gäller tyvärr att ta det begränade C kortet som ger rätt att köra fordon upp till 7500 kg totalvikt. Frågan om konverteringen av det finska körkortet får transportstyrelsen svara på så där har jag ingen aning om det går att få med den ursprungliga utfärdandedatumen eller om den svenska datumen gäller.
Kör bara inte med bilen utan rätt behörighet för olovlig körning är ganska alvarligt och medför troligen att hela körkortet riskeras samt en dagsbot.
 
Toppen