• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utan vinterdäck från Europa till Sverige

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
En kompis till mig sa igår att jag har rätt att köra min ny importerade HB till Sverige med sommar däck trots att vinter väg lag förekommer.
Han bad mig läs om detta.
Men enda jag hitta är detta:
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

Kan det va det han menade?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Utan vinter däck från Europa till sverige

Jag har svårt att tro att något land skulle göra avkall på kravet på vinterdäck vid vinterväglag. Tyskarna är stenhårda i det avseendet och jag förstår varför.

Det kanske din kompis också gör om du förklarar för honom varför sommardäck är olämpliga på vinterväglag!

Jappe

Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Ifall "vinterväglag" råder på någon del av vägen, kanske ska tilläggas.

Japp. Körde hem vår förra husbil från Tyskland 27 Februari 2015. Ingen snö och plusgrader så jag körde hem på sommardäcken då jag inte kunde tolka det som vinterväglag. Blev dock lite svettig när temperaturen sjönk mot nollan och det snöade sista milen hem = kan säkert tolkas som vinterväglag. Så med andra ord är det en chansning att ge sig ut med sommardäck.

F

F.d. 58882

Guest

Ifall "vinterväglag" råder på någon del av vägen, kanske ska tilläggas.

Vilket är väldigt subjectivt eftersom det är polisman på plats som avgör. Hur det fungerar i Tyskland & Danmark som man måste korsa vid import från EU vet jag inte.

Bennie

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

"det snöade sista milen hem = kan säkert tolkas som vinterväglag."

Kan säker tolkas som?!! Är vinterväglag! :D

Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026

Hela tyskland och skåne har de lovat bra väder mellan 5-12 plusgrader men närmare Borås bara 2-3 grader där vet man ju aldrig!

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025
Sv: Utan vinterdäck från Europa till Sverige

Åker du Grenaa Varberg eller Kiel- Gbg hem så är det ju inte lång väg. Du har ju husbil och kan stanna och vänta in bättre väder. Det är ingen som kollar dina däck om det inte händer någon olycka. Man får köra sakta.

F

F.d. 55528

Guest

Åker du Grenaa Varberg eller Kiel- Gbg hem så är det ju inte lång väg. Du har ju husbil och kan stanna och vänta in bättre väder. Det är ingen som kollar dina däck om det inte händer någon olycka. Man får köra sakta.

Nej man får inte köra sakta. Man får inte köra alls om man inte har vinterdäck och vinterväglag råder. Det handlar både om egen och andras säkerhet, inte om huruvida man riskerar att åka fast eller inte...
Du lär också få problem med ditt försäkringsbolag vid eventuell olycka.

/Tommy

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Det finns tydligen regler om vinterdäck även i Tyskland, men det vet troligen säljaren vad och hur det gäller.

Toppen