• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utan 12volt

F

F.d. 1520

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: dci140
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Cabby
Husbilsmodell: Lb24
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Hjälp! Vi har ingen värme. Det går 230 in i bilen men vi får inte ut 12v,alltså startar inte pannan.vi har kollat alla säkringar,ampermätaren på displaen visar 0,0. :confused:

F

F.d. 1520

Guest
Ja vi har kollat allla säkringar men får inget ut med motorn igång!!!!!!!!!!!!!!:(
Vi har 230 ut inne i bodelen så att vi kan koppla ett element men inte 12v.det sitter tre säkringar vid laddarna i undergolvet och dom är hela.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Sammanfattning:1 Du får inte 12V när motorn är iång; 2 Du får inte ström när 230 V är anslutet. Kvar att undersöka är elktroblocket med kablar och ev. strömbrytare och anslutning till batteri. Vet inte hur ditt elektroblock ser ut och kan nog inte hjälpa till mer. Har något mätinstrument?
:confused:Hej då

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Om 230v är inkopplad eller ej och om motorn går har ej betydelse i detta fallet,eftersom det skall finnas 12v ändå från bodelsbatteriet.
Jan-Evert är inne på strömbrytare och anslutning till batteri ,det kan vara en bra början.
Börja med att kolla huvudbrytarens indikering vid "till",lyser lysdioden ?
Om inte kolla batteriets anslutningar.Är det ok och batteriet är ok, så är gången att huvudbrytaren drar ett relä i elblocket som i sin tur ger ut 12v till bodelen.
Defekt relä?
Kan också vara huvudbrytaren i sig själv eller anslutningen till den ?

Jojje

F

F.d. 1520

Guest
Har kollat batteriet,lampan på laddaren lyser.även en liten lampa på elplocket lyser.är också inne på ett relä.panelen säger att nästan alla säkringar är trasiga men alla är kollade och hela.

F

F.d. 1520

Guest
huvudbrytare?? Vi har två paneler inne i bilen,den översta använder vi till att koppla på och av allt. Den undre startar när värmen slås på,den är nu släckt.måste ju betyda att pannan måste ha 12v för att starta,även med 230 kabeln ansluten.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Det är den översta panelen som är huvudbrytare för 12v.
När du kopplar på ,bör en lysdiod lysa på panelen som betyder "12v till"
Christer,varför bor du så f......t långt från mig !!! :)

Jojje

F

F.d. 1520

Guest
Panelerna är digitala,Är tyvärr inget hemma på elektronik,men tror att jag har kollat allt som en "vanlig"person utan testinstrument kan kolla. Det blir att ringa en verkstad i morgon.:(Om det finns någon öppen. Tack för alla tips:yes:Just nu står han med 230kabel och ett element invändigt,hoppas att det inte fryser sönder helt och hållet:confused:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Cabby Lb24 skrev:
Panelerna är digitala,Är tyvärr inget hemma på elektronik,men tror att jag har kollat allt som en "vanlig"person utan testinstrument kan kolla. Det blir att ringa en verkstad i morgon.:(Om det finns någon öppen. Tack för alla tips:yes:Just nu står han med 230kabel och ett element invändigt,hoppas att det inte fryser sönder helt och hållet:confused:

Om du är orolig för sönderfrysning släpp ur vattner ur systemet. Bor du i bilen spara några liter till mat och "toaspolning".

F

F.d. 29925

Guest
Jag blev utan 12 volt i bodelen i höstas.
Felet var helt enkelt att anslutningen mellan El-blocket och bodelsbatteriet var ej tillräckligt hårt åtdraget till batterikabelskon.

Toppen