• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB-nätverkskort

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Jag har en liten notebook med inbyggt trådlöst nätverkskort med N-standard. Har routern också med N-standard placerad i nedre våningen .

Jag får på övervåningen en signalstyrka till datorn på "lågt" och en hastighet på 52.0 Mbits/s. Nätanslutningen fungerar helt OK.

Har nu inköpt ett trådlöst USB-nätverkskort med antenn också N-standard för att ha i husbilen.

När jag inaktiverar det fasta och aktiverar USB-kortet upptäcker jag många nya nätverk och får en signalstyrka som är "utmärkt" mot routern medan hasigheten går ned till 26 Mbits/s.

I båda fallen är de yttre betingelserna lika. Någon som kan förklara varför hastigheten minskar med USB-nätverkskortet. Kör med XP.

Mvh Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: USB-nätverkskort

Det er mulig at USB driveren i XP begrenser hastigheten - har sett dette på endel maskiner med tidlige USB 2.0 interfacer.

Det at et eksternt kort ser mer enn et internt er helt normalt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: USB-nätverkskort

Hej Knut!

Tack för svaret. Tydligen ett USB-driverproblem. Kan detta lösas genom nägon uppdatering av drivrutinen? När jag försöker får jag svaret att det inte finns någon bättre än nu installerad. Förmodar dock att den lägre hastigheten är OK för våra behov--lite surfing och E-post.

Roadglider
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-nätverkskort

Gå till tillverkarens egen hemsida och kontrollera om det inte finns nyare där. Det meddelandet du får är från windows som bara säger att det inte finns någon nyare som tillverkaren laddat upp till Microsofts sida (Vilket kräver en massa kostnader för tillverkaren).

Ytterst sällan att jag fått uppdatering den vägen, men om man går till tillverkaren, så finns det där.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: USB-nätverkskort

Hej Stefan!

Har just varit inne på Levelones sida och laddat ned drivrutinen för USb-kortet....var den jag hade så samma läge!

Roadglider
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: USB-nätverkskort

Testa med att byta USB-kontakt om det finns flera. Har märkt att ibland får man upp en info med uppmaning att byta USB-kontakt och att en enhet kan gå snabbare om man använder en annan USB-kontakt. Kostar ju inget att kolla!

EssoJ
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: USB-nätverkskort

Hejsan!

Testat i alla tre med samma reultat. Skall nu testa och installera USB-kortet på en annan bärbar dator och se vad som händer!

Roadglider
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: USB-nätverkskort

Med en USB-nätverkskort kan man inter förstärka signalstyrka

Mest är problemet dålig signal från router

Bättre blir det bara med extern antenner eller trådlös accesspunkt

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: USB-nätverkskort

Har extern antenn så signalstyrkan är utmärkt till datorn från routern. Min undran gällde varför hastigheten minskas till hälften med USB-nätverkskort med antenn kontra mitt fasta nätverkskort.
Roadglider
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: USB-nätverkskort

Har du kontrollerat att den verkligen kör 802.11n ? Om möjligt lås den på N om du kör ett rent "N" nätverk. Är ditt nätverk öppet och någon med 802.11g eller att du har någon annan "G" produkt så sänks hastigheten på alla datorer/routrar till "G". "N" och "G" kan inte samarbeta samtidigt utan det blir "G" om det finns en sådan produkt (såvida du inte har dualband router/nätverkskort (2.4/5GHz)). En "N" produkt är ofta sämre i ett "G" nätverk än en renodlad "G" produkt.
Om du har möjlighet, testa något benchmark program som mäter "throughput", eller för enkelheten använda bredbandskollen. En 26Mbit med bra signalkvalitet kan vara snabbare än en 52Mbit med låg kvalitet på grund av all omskick av tappade paket.

En kraftigare antenn (högre gain) ger nätverkskortet större "öron", plockar upp och "hör" signalen bättre från router/accesspunkt. Sedan ska ju signalen tillbaka, där hjälper större antenn bara marginellt om du inte ökar uteffekten.
10mW uteffekt är standard för alla konsumentprodukter.
Med en sådan här så är alla problem lösta. Själv har jag 4st av en äldre generation ("G" standard"), två bärbara och två stationära kör trådlöst hemma hos mig, själv sitter jag med kabel (kabel är kung ;)) kring Jul och så när gumman inte vill ha kabeln framme så kör även jag trådlöst. Vid streaming och nedtankning av stora filer så har jag exakt samma hastighet ut mot nätet som med kabel (~15Mbps av "upp till 24Mbps"), responstider blir av förklarliga skäl lite sämre.

Trådlöst är ett otyg (jag säljer nätverksprodukter), men bekvämt och fungerar bra om man hittar rätt grejor :)

Peter :)
 
Toppen