• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB CD / DVD

F

F.d. 17112

Guest
Hej, har en liten fundering om lagring till USB minne eller DVD skivor.
Hur lagrar ni era kort ?
USB minne finns med ganska hög Gb medans DVD något mindre.
Intresserad att få synpunkter då jag har fått höra bägges fördelar. :)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: USB CD / DVD

Jag pratade med en data kille det där med Usb är ju bra ,men samtidigt väldigt lätta att bryta av.Det gäller väl kanske när de sitter i jämt.Här blev det extern hårdisk o dvd skivor.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: USB CD / DVD

Hejsan
Jag har både livrem och hängslen, kör med extern hårddisk samt bränner DVD skivor.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: USB CD / DVD

Har man en kamera som lagrar på SD minneskort, så kan man ju spara bilderna där. Byt kort när det gamla är fullt. De är ju så billiga idag.
1GB= 69 kr på Claes Ohlson.
 
F

F.d. 17112

Guest
Sv: USB CD / DVD

Det är ju ett alternativ, minneskort är ju som sagt billiga.
Är den lagringen säker ?
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: USB CD / DVD

Säker så länge du inte har något magnetiskt i närheten. Är visserligen inte baserat på magnetisk lagring som video o musikband men kan ändå slås ut av magnetism.
Borde vara lika säkert som ett USB minne.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: USB CD / DVD

Svar: Ja.

Dessutom finns det alla möjliga varianter på skriv- och läshastigheter inom respektive fabrikat som påverkar priset.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: USB CD / DVD

Jag har råkat ut för två minneskorthaverier, ena gången ett 500mb-kort och nyligen ett kort på 1 gb. Bägge var av samma fabrikat. Affären gav mig nya SanDisk-kort utan anmaning. Dom hade haft problem med just det märket länge, sa dom. Fabrikat: Teko.

Jappe
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: USB CD / DVD

Minneskort måste man vara aktsam om. Ofta är det knappen för skrivskydd som ställer till problem. Tips. Köp en minneskorthållare. Finns för 6-8 kort och bevara dom i den där de är skyddade.
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: USB CD / DVD

Jag gör mina back-up på två hårddiskar.

På resorna med husbilen har jag en kopia på den bärbara datorn och en på en liten usb-hårddisk.
 
F

F.d. 2750

Guest
Sv: USB CD / DVD

Lagrar på extern USB-disk och på en bubba-server. Då kommer man åt bilderna var man vill i världen(använder dyndns för att hitta till min server). Sen gör jag även backup på cd ibland(cd för fotolagring). Svend Ö lagrar på minneskorten, och det kan man ju göra. Men jag skulle rekommendera att man köper höghastighetsminne till kameran det gör faktiskt skillnad, iallafall på mina kameror(Canon IXUS40 och Nikon D40) som lagrar bilderna fortare då. Även om höghastighetsminnena inte är så dyra idag så vill man ju inte gödsla med dom.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen