• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urladdade batterier 17 dagar

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej ställt in husbilen i maskinhallen troligtvis haft garderoben öppen med konsekvensen att den lampan lyst med resultatet 17 dagar senare toktoma batterier. Har två 95 amp batteri som var nya för säsongen 2022 batterier står på laddning nu verkar ta emot kan det ha blivit skrot av detta misstag???
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Inte säkert att dom är kassa
skulle dom inte ta emot laddning så sätt på en förbrukare typ radion eller
något som går på bodelsbatterna då brukar dom kicka igång igen
du kan alltid mäta kapaciteten med en batteritestare typ biltemas
så vet du statusen på batterierna
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.744
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej ställt in husbilen i maskinhallen troligtvis haft garderoben öppen med konsekvensen att den lampan lyst med resultatet 17 dagar senare toktoma batterier. Har två 95 amp batteri som var nya för säsongen 2022 batterier står på laddning nu verkar ta emot kan det ha blivit skrot av detta misstag???
Antar att dom stått svalt. Dom har nog klarat sig. Låt dom ladda några dagar så spänningen mellan celler och batterier hinner utjämna sig
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej den har ingen sådan funktion och ingen sådan Laddare heller. Får väl hoppas att de stått tomma dryga 14 dagar inte pajat dem kan inte göra mer än att ladda upp dem några dagar....kan detta lite dåligt men sulfatering startar väl när batterier töms men tar väl vanligtvis månad/månader innan batteriet är kasst eller?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sulfatering är en helt normal process i ett bly/syra-batteri, men för att undvika bestående skador av sulfateringen bör man inte urladda djupare än till 50% = 12,4V.
Ladda upp dina i minst ett dygn, behåll sen gärna underhållsladdning på konstant, alternativet är att koppla bort minuspolen, då klarar de att stå flera månader, är de fulladdade i ner mot -50C.
Hur stor skada dina batterier tagit är svårt/omöjligt att säga, utan att kapacitetstesta dem.
Håll dem fulladdade, eller koppla bort dem från systemet, detta gäller även startbatteriet.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Kan jag mäta mina batterier efter stått på laddning några dagar ett enkelt sätt typ med en multimeter. Om de visar spänning utan laddare på 12,8 v så bör de väl klarat sig bra. Tips om inställning på multimeter i så fall. Om jag har allt avstängt slipper jag väl lossa kopplingarna till batterierna är väl av marginell betydelse. Har de betydelse att de är två batterier i kopplade ihop?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kan jag mäta mina batterier efter stått på laddning några dagar ett enkelt sätt typ med en multimeter. Om de visar spänning utan laddare på 12,8 v så bör de väl klarat sig bra. Tips om inställning på multimeter i så fall. Om jag har allt avstängt slipper jag väl lossa kopplingarna till batterierna är väl av marginell betydelse. Har de betydelse att de är två batterier i kopplade ihop?
Om batterierna visar normal spänning efter något dygn ska dom fungera,men om dom förlorat kapacitet vet man inte.
Ska du inte använda bilen på lång tid, koppla loss minuspolen på båda för att undvika urladdning.
Samma på startbatteriet.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Ok när jag var ute i bilen drog ur sladden visade voltmätaren typ 12.7 volt på panelen i bilen då lär de väl ha klarat sig dock. Satte jag i sladden visade panelen 13.5 volt vilket är vad den går till med laddning på.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Normalt sägs det att batteriet skall vila 24tim efter att de är fulladdad, då ser man vilospänningen...
Tittar man direkt efter man stänger av laddningen så kan ju även ett dåligt batteri visa bra värden...
Så kolla dina batterier idag.
Støtter den. Mitt bodelsbatteri viste kurant spenning like etter lading, men var helt dødt etter bare et drøyt døgn. Bytter nå til lithiumbatteri når det gamle uansett er defekt.
 
Toppen