• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvärmd/isolerad avloppstank Sport-Liner ALDE

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Hej har problem med ett fruset avlopp i min Sport-Liner 700 årsm, 09.
Förmodligen har det fryst påvägen till tanken vet ej?
Fick tipps om att det kan var en kran som är stängd till värmen bak, om den är avstängd värmer den inte avloppstanken. om det stämmer var siter den kranen?
förmodar att den sitter vid pannan?
Tacksam för tips.
Mvh. Morgan
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmd/isolerad avloppstank Sport-Liner ALDE

Pratade med husbilslandet där jag köpt husbilen det finns ingen sådan funktion men det ska vara en isolerad och värme i tanken, fick åka dit och ställa in den för upptining, bra service, hur gör ni för att det inte ska frysa, Husbilslandet sa att det kan vara fel lutning på avloppsröret vilket gör att det ställer sig vatten kvar i röret, så det blir nog till att åka dit så dom får kolla på den. men imorgon blir det garantiservice sedan får det nog bli en sveng till Bäckhammar.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Uppvärmd/isolerad avloppstank Sport-Liner ALDE

häll i konc spolarvätska i varje tank, kostar ju lite, men blir ju frostfritt.
man behöver ju inte tömma förrän tankarna är helt fulla.
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmd/isolerad avloppstank Sport-Liner ALDE

fick liknande tips av husbilslandet, slå lite koncentrerad spolarvätska i handfatet/diskhoven för det kan ligga lite vatten kvar i röret även om man har tömt tanken. värmeslingan ligger i tanken men inte i röret till den.
jag tror att isproppen har släppt det är lite mildare nu och så har jag haft elpatronen på ett par dagar. men nu står den på verkstan för 1a garantiservice och så skulle dom byta reservjulshissen som fiat har återkallat. så när jag får hem den så ska jag prova med att spola vatten för att se om det rinner undan, spolarvetska har jag redan haft i.
tack för tipset leif!
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Uppvärmd/isolerad avloppstank Sport-Liner ALDE

Hej
Vi har nu åkt ett antal vinterturer med vår Hobby (ingen vinterbil...). Efter att antal modifieringar med värmeutblåsen, frostvakt samt en värmekabel för färskvattnetenslangen, som av någon anledning har dragits mellan duschväggen och ytterväggen... Detta ist. för att dra slangen den kortast vägen i ett isolerat utrymme.

Allt har fungerat utmärkt hittills och det gäller även avloppstanken. Den lilla problem vi hade var att det frös runt utsläppet på tanken när vi var på väg hem i -24 grader i helgen. De löstes enkelt med en varmluftsfläkt som fick blåsa i några minuter.

Funderar dock på samma sak som du på hur man skulle kunna göra för att lägg i en värmekabel i avloppsrören. Inte för att ha på hela tiden men för att kunna slå på och tina eventuella is-pluggar. Har pratat med "min" elektriker och han har hittat en väldigt tunn 12 volts värmekabel som jag ska kika på. Återkommer med om och isf. hur det blev.

Självklart är jag tacksam för alla tips

Ha en fin kväll // Fredrik
 

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmd/isolerad avloppstank Sport-Liner ALDE

Hej Morsan!
Har också en knaus sportliner 09.I den sitter ett utblås till tankarna i det nedersta skåpet, dra i ett typ persiennsnöre så öppnas värmeutblåset till tankarna.
Arne
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Uppvärmd/isolerad avloppstank Sport-Liner ALDE

undra om det är någon som har ervarenhet av värmekabel i avloppsröret?

Jag åkte till Mekonomen och köpte ett inbyggnadskit till värmesitsar i framstolar. Det hela består av värmetråd som är inbakad i tunn cellplast. I tråden finns en liten termostat som bryter vid c:a 35 grader. Jag plockade bort tråden från cellplasten. Lindade tråden, som blev ganska lång; runt avloppsröret och isolerade det hela med rörisolering som jag köpte på ett byggvaruhus. Jag kopplade det hela till en säkrad strömbrytare inne i husbilen. Jag har kört systemet i 2 vintrar nu. För mig har det funkat perfekt.
Rolf
 
Toppen