• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

uppvägning mb

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: uppvägning mb

Vägde upp en alkovbil på MB 316 i slutet av förra decenniet. En dyrbar historia (>30'), det krävdes byte av framvagnsbalk och fjädrar, och det mesta av ökningen hamnade på framaxeln där behovet var minst.

aake
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: uppvägning mb

Jag vägde upp vår för några år sedan, en CI med MB 316 cdi. Jag började med att kolla registreringsbeviset. summan av axelvikterna uppgick till 3850 så jag tog kontakt med importören och fick köpa ett intyg att den klarade 3850Kg.
Med det var det bara att boka registreringsbesiktning.
Detta var ca fem år sedan och det dyra var intyget, tror de ville ha runt 3000kr för det.

//Stefan
 

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: uppvägning mb

Hej! Jag gjorde som ovanstående. Fick en ny skylt med nya vikter på också.
Behövde bara omtypning ingen besiktning.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: uppvägning mb

Bedrövlig historia detta! Jag vände mig också till tillverkaren (Kabe), men fick ingen hjälp där. Enbart ombyggnaden av framvagnen gick på drygt 37.000:- och egentligen till ingen nytta eftersom det var i aktern högre lastförmåga behövdes.

aake
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Sv: uppvägning mb

Ok som det står i besiktningsintyg att totalvikten minskad till 3500 max axelvikt 1600+2240 skall kolla med besiktningen i Vänersborg.
 
Toppen