• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppvägning kontra hastighet

F

F.d. 25038

Guest
Är det nån som vet om det blir nån hastighetsbegränsning(då menar jag inte skyltad hastighet),typ tung lastbil om man ändrar vikten på en
pb2 från 3500 kg till 3850kg eller om det blir några andra nackdelar undras?! (trafikregelmässigt)

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning kontra hastighet

Hej

Efter vad jag vet accepterar man inte våra PB2 över 3500kg i alla länder. Ex lär vissa kräva C-kort. Jag tror att hastighetsbegränsningen blir 80km/h i många länder. I Österrike måste man ha speciell km-räknare för vägskatten, det räcker alltså inte att köpa en "Vignette" för 7-8€ och klistra på vindrutan. Detta är den info jag fick av handlaren när vi köpte vår bil i vintras.

Janne

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Eftersom övriga länder i europa har en hastighetsbegränsning för husbilar över 3500kg så får vi troligtvis detta i Sverige också.

F

F.d. 418

Guest

Vägverket arbetar just nu med frågan och HBK är remissinstans beträffande den skrivelse som Vägverket förbereder att sända till Regeringen. Utan att ännu veta skulle jag gissa att en eventuell begränsning i vikt hamnar högre än 4000 kg. Osvuret är dock bäst. Hälsn/AndersW

Toppen