• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning Husbil.

F

F.d. 5700

Guest
Har nu vägt upp husbilen till 4000kg. Det är inte så billigt, 1st intyg ifrån Alko
ca 1800kr+ moms. regbesikning 340kr. När detta var klart vart det atomatiskt körföbud.
Så man måste göra en vanlig besikning 300kr.
Sedan är allt klart, men man måste ha ett intyg att man får köra i utlandet på vanligt
B-körkort. detta fick jag via Motor, det står på lite olika språk.
Sedan måste husbilen besiktas varge år.
Det här gäller min husbil en Niesman Arto 06. Det varierar i pris vilken husbil man har.
Men det blir dyrt om man blir stoppad och den är för tung.
Sedan kostar det mer att köra igenom Österike, men det är ju inte så ofta.
Detta är väl en liten vägledning om pris och vad man får göra?
Om det är någon som vill ha ett intyg för att få köra i utlandet så kan jag ev maila till er.
Hälsningar Göte 3435.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Uppvägning Husbil.

Billigt!
För mig kostade det närmare 40.000:-
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Uppvägning Husbil.

Det krävdes byte av framaxelbalk inkluderat fjädrar och bara detta gick på 37.000:- (varav delar runt 30.000:). Uppvägning med 300 kg från 3.500 kg.
Mercedes vill nog egentligen inte att man gör så här, man har nya chassier i allehanda viktklasser att sälja, om jag har förstått antydningarna rätt.
aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppvägning Husbil.

Göte har en bil som opprinnelig var laget som 4 tonn og som var blitt nedregistrert, da trengs det minimale tekniske endringer og en stabel med papirer for å kunne øke totalvekten til det den var fra starten.

aake har en bil som er bygget på et 3500 kg chassi. Det er mulig å bygge om dette MB chassiet noe slik at en kan løfte totalvekten litt, men alle nye deler med stjerne på koster..
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Uppvägning Husbil.

Hej.

Har en Kabe Travellmaster 3500 kg. Det blir dåligt med lastutrymme i den så därför har jag tänkt att väga upp den till 3850 kg, vilket enligt Italienska bil och Kabe är OK. Eftersom jag bara har ett gammalt AB-körkort så måste jag registrera om den till personbil klass 2 för att kunna få köra den.

Jag har tvekat lite eftersom jag är osäker på om detta accepteras utomlands. Det troliga är väl att det är någon sorts särhantering som ju vi svenskar är så bra på att fixa till. Enligt vad Göte skriver så är det tydligen möjligt att med hjälp av ett intyg klara det. Men frågan är om poliser som utför kontroller utomlands vet om det och accepterar intyget?

Nå´n som vet och har erfarenhet av det? Hur är det i t. ex. Norge?

Hälsn. / S-E
 
Toppen