• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppvägning Burstner Argos 747

  • Startad av Startad av F.d. 21431
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 21431

Guest
Är det någon som gjort? Till hur mycket i så fall? Är det beroende av vilket chassi det är från fabrik? Argos 747 har 5000kg totalmassa fiat chassi. Det räcker säkert en bra bit på vägen. Måste bara fråga, för har ingen aning om hur man kan "väga" upp bilar, kanske det bara är på nya bilar som det görs i samband med beställningen?

/Kim
 
Sv: Uppvägning Burstner Argos 747

Fiat med ALKO tandem aksler makser ut på 5000 kg totalvekt, med enkel bakaksel makser Fiat ut på 4000 til 4200 kg (4200 er uvanlig, men finnes).
 
Sv: Uppvägning Burstner Argos 747

Att få högre totalvikt än 5000 kg på ett Fiat/ALKO tandemaxel chassi lär nog bli svårt.
Rent tekniskt borde det inte vara omöjligt att förstärka framvagnen och hjulupphängningen så att de klarar högre vikter men att få det godkänt byråkratiskt blir nog värre. Känner någon till något nationelt kryphål i något EU land? Det brukar ju finnas special lagar här och där liknande våra körkortsregler.
Är det någon som lyckats komma högre än 5 ton?
Själv har jag inget problem med totalvikten men fördelningen mellan axlarna är ett objekt för bevakning.
 
Sv: Uppvägning Burstner Argos 747

En viktig aspekt är bromsarna, de är inte precis överdimensionerade för 3,5 ton, vad händer om samma fordon väger 6 ton?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppvägning Burstner Argos 747

Bromsarna får jo litt hjelp av at en går opp fra 4 til 6 hjul når en går opp fra 4 til 5 tonn totalvekt. det som ikke tåler dette like bra er drivakslarna. Regn med bytte av yttre knutar etter 5000 mil og hele akslarna etter 10000 - om det ikke går som det gikk med min 1999 4500 kg totalvekt - sprengt yttre høyre knute i utforkjørningen til dalen i Telemark på låg veksel.

Fiat tillater vogntogvekt på 6 tonn på 40H chassi - dette endrer seg ikke med ALKO chassi
 
Tillbaka
Toppen