• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Upphängning eller ställning till glas

Jerkann

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
12652
Medlemskap
2024
Hej alla hjälpsamma!Vi är så evinnerligt trötta på att det skramlar och glas går i kras när de far runt i skåpet så vi vill jättegärna ha tips på hur man bäst löser det. Tanken var först att skaffa sånna där hängen de har på pubarna men hittar inga som passar i storlek. Sen funderade vi på nån slags ställning man kunde ställa dem i utan att de slår mot varandra men inget där heller. Hur har ni löst det, hemmabygge eller köpt?
Hoppas jag gjort min fråga tydlig!
Vänligen
Jerkann
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skar ut runda hål i ett tjockt stycke "cellplast" med hjälp av en hålsåg. "Cellplasten" är inte den typ som används för isolering utan en glansigare variant med större, slutna porer som används för förpackningar. Den är lätt att bearbeta med elektriska maskiner såsom cirkelsåg, bandsåg eller hålsågar men också med en vanlig kniv typ förskärare eller kockkniv.

20080709-007.jpg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det finns många varianter. Vi köpte en barnmadrass på Jysk som vi gjorde hål i. Lätt att kapa till så att de passar det skåp/hylla de skall ligga i. Sen finns det färdiga skivor med hål i olika storlekar, t.ex. denna från Kama

D37D1261-030C-43A2-BBA5-41AC483F9BFF.png

Hälsar Kjell
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Vi har köpt glidskyddsmattor som finns i olika färger på Jysk, kostar ca 20 kr för en rulle, de är lätta att klippa till och under de 12 år vi har åkt husbil är det hittills inget som flyttat på sig, vi har även dessa mellan tallrikar och kastruller.

//Tommy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall glas krossas, föreligger nog ett annat problem, ifall man nu inte kör typ Paris-Dakar rallyt.

Kolla däcktrycket, bilen ska ha en mjuk gång, ibland sitter det däck på som inte är anpassade för fullast eller över fullast vad chassit ursprungligen var tänkt för, kolla belastningsklassen på däcken.

Kolla fjädringen, den får absolut inte bottna, finns faktiskt husbilar som är felbyggda/felbestyckade där.

Att glas skramlar är inget konstigt dock.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Krossat glas i husbilen beror nog oftare på väglaget och farten. Tyvärr är det inte helt ovanligt att väglaget förändras snabbare och mera plötsligt än vad föraren hinner reagera på. Ett enstaka potthål i en annars perfekt väg är inte alltid lätt att handskas med.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag löste skrammelproblemet på nedanstående sätt.
På golvet i vitrinskåpet ligger en Ikea antiglid ur deras köksserie.

Glashållaren har jag tillverkat.
Problemet var inte skarammel egentligen, utan att glasen ibland välte och började rulla omkring.
Detta var inget problem söder om Gävle.......vi åker nästan enbart norr om Gävle.

Glashållare ek i vitrinskåpet.jpg
Glashållare ek.jpg
 
Toppen